Dec 27, 2009

muak aku tengok sang copycat bertempiaran di myspace.cukupcukuplahh.

perlukan aku serakkan hurufhuruf kerdil ini?
mahu cipta satu frasa,celaka hasilnya.
benarkan,pujangga alam?

tak usah jaga hati keras aku,
kata saja cerita aku tak
jelas coretnya.
kata saja tiada
sedikitpun emas dan permata.
aku sedar,semuanya jahanam belaka.

"buat apa guna bahasa berteknologi tinggi
kalaupun dah tahu dihidangkan cirit?"

itu aku ubahsuai katakata seorang penulis.
tak dinafikan,itu kenyataan.
jadi,susahsusah kau si peniru nukilan
tuliskan semula karya cendiakawan
kerna kau tahu
itu muntah yang kau sajikan.

terasa ya,penggemar cokelat? :)

Dec 26, 2009

panggilan si laut buat peminta di kala rebah

heyy blog cubby-hole! kau nak tahu sesuatu? seronok tak terkata!
hari rabu,23 disember 2009,sangat berbunga!
ayah aku bawa aku dan adik2 serta ibu ke Teluk Senangin.
ya! itu laut! ;DD
teruja aku bila tahu kami sudah mahu sampai.
bertahun-tahun jugaklah aku tak mandi laut.HAHAHA. (bila besar,malulahh nak mandi laut)

nasib baiklah ayah aku bawa kami waktu tak ramai makhluk2 mandi-manda.
kami berada di dalam laut lebih kurang 4 jam.
ayah dan adiknya,Pak Yang juga anak2 Pak Yang, Azim,Aiman dan Hafiz, mereka memancing.
peduli apa aku mereka memancing.janji aku dapat mandi.(seronok babe!)

mula-mula,gerun gila nak masuk laut.yalahh.ada banyak obor-obor kecik warna coklat.
ada yang besar macam burger.adik aku,Azri dan abg syam dah jauh ke tengah.mereka tak takut
aku dan Fadhli,cuak jugaklahh nak ke tengah.takut diserang obor-obor
(ceroboh tempat tinggal orang,mestilah kena serang,kan?)
agak lama la jugak,dalam 30 minit aku dan adik aku,mandi manda di depan2 saja.
kemudian,raksasa berani sudah meresap dalam jiwa Jalil kami.haha
kami pun mandi manda di tengah lautan.(tak ada lahh tengah sangat.tapi,dalam juga)
aku jenis suka lompat2.jadi,aku lompat2 bila di tengah.

**
sakit tak terkata! kaki aku terkena kulit siput yg berduri!
terus ke daratan.ada darah!
tapi,aku tak mahu putus asa! yalah.bukan senang nak hidu bau laut!
ibu ayah sibuk sentiasa.inilahh peluangnyaa!

bila dah kecut di dalam air,aku dan fadhli main pasir.
aku tanam badan dia.
dia cakap, "berat la pasir ni! nak bangun!"
aku cakap, "ahh! duduk diam2! belum siap lagi nii"

kemudian,dia bangun.macam raksasa.kaki aku pula jadi mangsa.
dia tanam kaki aku.
betul jugak cakap dia.berat gila pasir tuh!

aku tengok ketam2 masuk dalam pasir.aku dah takut.takut kena sepit.
hahah ;D

hah! nak tahu? Pak Yang aku memancing,dia dapat ketam!
besar gilaaa! ayah aku,haish.tak dapat apa2 (kecewaaa)
haha

aku nak upload gambar2.tapi,mak cakap,
"tak boleh.nanti kalau masuk kad dalam laptop,nanti kena serang virus."
jadi,tak boleh lah upload.

lagi satu,kepada sue,nanti aku bawa kau ke teluk senangin.
kau tengoklahh khayalan atau igauan aku.
dussh!

terimakaseh ya kepada pembaca2.(kalau ada yg bacalahh)HAHA
;)

Dec 18, 2009

malam ini tak akan pernah sembuh.barangkali hingga nafas aku terhenti.

haruskah aku larutkan malam ini dalam seribu patah kata dari segenap sudut?

kau tahu kan, Bulan?
aku ini tak mampu menahan panah panah .
seluruh rusuk aku jadi kelam.jadi legam.
rasa yang teramat menghakis,sedang aku nikmat sekarang.

kau juga tahu kan,Bintang?
saat jatuhnya titis titis kecil yg hina dari kelopak mata aku,
bibir aku jadi dingin.
telinga aku terasa sedang bercerai berai.
deria aku seperti membunuh diri di celah celah neraka.

kau, Langit ,mesti kau tahu,
tubuh aku sangat kecil untuk menampung bertan tan emping besi karat.
kulit aku terlalu halus untuk merasa disiat siat,
jantung aku terlampau penat mengepam jutaan kilogram rasa gerun aku.

si Kunang kunang tak tahu lagi
yang aku ini mahukan selimut
buat menutupi semua diri aku
yang kian lunyai
dimamah pedih tak pernah mahu bernoktah.

*Tuhan,aku bukan cerewet.ini apa yang aku tanggung.biar semua tahu,boleh ya?
aku tak suruh mereka merasa tiap tiap cebis perit aku.

Dec 16, 2009

memo

Guruh. .

malam ini sangat bingit dengan teriakan kau.
sebingit rasa hati aku saat
aku tahu wujudnya petir.
perit juga,ya?

kalaupun aku tak sempurna akalnya,
berhentilah mencucuk rasa aku.
aku penat.
kau tahu kan?

aku mohon.
tolonglah.sekali sahaja.
aku mahu rasa nikmat hujan.

aku masih layak, kan Guruh?

Nov 22, 2009

kau tahu apa sebenarnya berlaku

dalam tengah malam,
terhidu bau sampah.
makin ligat pena percikkan ayat,
makin disumbat bauan sampah.



jadi,benarlah.
semua penulisan,hasil tulisan,cerita yang dituliskan
oleh aku
hanya sampah durjana.
yang sebenarnya
tak berharga
tak dipandang mulia
tak dipedulikan dunia



..


sampah yang lupus
dalam tempat
pembuangan sampah.



tapi,paling tidak
anjing, kucing, gagak, pengemis
mahukan sampahsampah ini :)


p/s: terimakaseh buat kakanda sulung sudah beri inspirasi SAMPAH.

Nov 14, 2009

sudah dilahir bersama,mahu dipisahkan pula.

Raja itu makin aku menyusahkannya
Dia mahu istananya tiada cacat walau pada rumput terbentang
Titahnya, mahu pisahkan dunia dari dinampak aku
Silakan ambil Jiwa aku.

Kuncikan aku dan jasad aku di dalam kotak itu
kotak tak punya daya graviti itu.
Lontar jauh-jauh Jiwa aku agar bisa teguh istana megahmu.

Rapat-rapat kurungkan aku dan si jasad.
Jangan biar sehalus angin pun menyapa kami.
Pasti gah kedudukanmu

Cepat kotak. Tutup tubuh aku. Nafas aku
Pergerakan aku.
Jangan pernah bagi ruang
untuk aku berbalas senyum dengan Jiwa aku, di sana.

Rakyat perlu taat pada si Raja.
Kalau dipintas sebutir pun lafaznya,
bergantunglah di sudut raksasa.

Katanya, "tak mati tanpa jiwa"

Nov 6, 2009

heyy kamu.ini notis ringkas untuk si orang 'emas'

2november2009.

aku terserempak dan terus terserempak dengan dia lagi. budak kelas atasan yang aku betul-betul mahu tarikkan diri aku jauhhh daripada dia.
maklumlahh, budak kelas atasan seperti dia,
layaknyaa bersantai di tepi pantai bermahkotakan takhta dan darjat di keliling tubuhnyaa, bukan duduk sebaris di hadapan aku.
tak layak.
sudah diduga, hinaan bermutiara terungkap keras dari bibirnya yang bersalut lapisan melekit berjenama agaknyaa.

sederet sahaja ayatnya. sebutir demi sebutir huruf melantun ke arah dinding otak aku.
tapi, maaf ya Tuan Puteri.
aku sudah lali dengan tomahan begitu. tiada cacian lainkah untuk aku, wahai Puteri Bangsawan?

ibu pernah berpesan,
" hiraukan saja apa kata mereka tentang kamu. abaikan bayu kotor dan jijik dari mulut mereka. kamu teruskan berdiri, pelbagaikan langkah, pantaskan berlari.
tapi, hati-hati. jangan sampai kamu tersungkur di bui tabah."

Oct 28, 2009

peperiksaan akhir tahun?

"masa menjawab telah tamat.sila letak pen anda."

..belum lagi aku jawab soalan soalan rakus itu.belum sempat.
aku baru mahu menampal semua idea yang merengek mahu keluar ini,
di atas kertas itu.

..belum lagi aku cuba uji tahap ingatan aku.masa singkat.
aku baru mahu mesin-mesinkan segala huruf-huruf dalam otak aku.

kenapa terburu-buru?
aku bukan mahu membunuh sesiapa.
biarlah aku dengan pena serta ubat pensil aku.
janganlah paksa aku.

..sila kembalikan kertas itu.aku mahu menulis.jangan halang aku.

Oct 17, 2009

11.01 am

rosak. rosak.
betul.
memang dah rosak.
kemungkinan tiada yang mahu membetulkannya.
entahlah. bila dah rosak, mula lah rasa bosan .
tak tahu nak buat apa.
rasa kosong teramat kosong.tapi,tiadalah sampai tahap maksima.
memang salah aku merosakkannya.
tolonglah repair komputer,mak ayah :(

gagak tetap hitam.

coretan buat teman.
kamu.
sudah terbang jauh dari aku.
sudah langkah tinggi dari aku.
sudah semuanya gah dari aku.

..

masih ingat?
waktu kita bersama sama,
kamu ketawa perlahan takutkan guruh.
kamu menarik rapat tangan
mengajak tuliskan impian
atas sekeping kertas.

..

dulu juga,
tiada yang terlebih antara kita.
tiada yang setanding seakrab kita.
tiada yang terceruk dalam benua.
tapi kini,
pari-pari sudah pergi.
cerita kita, selesai di sini.
kamu gembira di haluan sana.
bersama sahabat benar di dunia.
kamu tak toleh ke sini
tatkala tangan ini menggamit gamit
ajak kamu ke mari.

sudah berbeza. terlalu ketara.
ayuh senja, pimpin jasad aku ke mana-mana.

Sep 29, 2009

4tahun-12tahun

zaman kanak-kanak.sudah lama berlalu.agak berbelas tahun dahulu.entahlah.
mungkin sekarang pun masih kanak-kanak. ;)
sebenarnya, aku tiba-tiba teringat akan zaman dahulu kala.

**
soal cita-cita.
benda sinonim waktu tadika sampailah sekolah rendah.
setiap guru akan bertanya benda yang sama dari tahun ke tahun.memang kelakar.
tapi, kita tetap menjawab pertanyaan mereka dengan bangga dan semangatnya!
benar,kan? :)
bila guru sudah tanya, mulalah berfikir panjang.kononnya matang.haha
teman-teman yang lain menjawab dan terus menjawab.
paling kerap cita-cita yang aku dengar ialah polis,bomba,doktor,guru,pilot.
mahu tahu mengapa mereka pilih pekerjaan begitu?
kerna ibubapa mereka bekerja sedemikian.kononnya, itu kerja yg paling hebat di mata mereka saat itu.memang betul,kan?

**

kemudian, giliran aku pula menjawab.
agak gembira mahu beritahu guru.
ada 3 pekerjaan yang dahulunya bermain di fikiran aku.
polis, guru dan doktor.
aku mahu jadi polis sebab ayah kepada kawan aku seorang polis.
dia nampak kacak dan segak memakai uniform.
dan, aku fikir aku juga akan kacak dan segak macam dia!
tapi, aku kan perempuan.mana boleh jadi kacak.
aku mahu jadi guru kerna aku fikir guru sangat mudah kerjanya.
hanya beri latihan dan bercakap.aku boleh buat!
padahal, susah benar! baru sekarang rasa malu jika berada di depan khalayak ramai.
aku mahu jadi doktor kerana mahu mengubati orang tua aku nanti.
mereka tak perlu bayar jika aku yg merawat.dan mereka pasti sayang pada aku!
tapi, mahu cium segulung ijazah pun aku belum.al maklum lah, 16tahun baru.
lagipun, soal ubat ubatan aku agak pahit mahu memikirkannya.tak sedap!

**

konklusinya, kanak-kanak begitu berkobar-kobar mahu lakukan kebaikan!
begitu bersungguh-sungguh! kerna takut ditangkap polis.
apa yang penting, sekarang.
aku tak tahu mahu jadi apa.
bonda mahu aku jadi guru.macam dia.
tapi, aku malu mahu berada di hadapan orang ramai.
aku takut aku tak mampu mendidik anak-anak generasi akan datang.
besar tanggungjawab guru.
memang ejaannya ringkas dan pendek.4 patah perkataan saja.
tapi, cuba hitung jasa dan pengorbanannya.
berdayakah aku menjadi seperti yang bonda inginkan?

Sep 23, 2009

aku menari dan kamu diperli? -abaikan-

kamu gelar aku SI BODOH. kamu gelar aku SI BANGANG.
tolonglah aku mohon pada kamu.
aku punya nama aku. kalian tak pernah mahu tahu!
aku ini SI PEREMPUAN. aku kata aku PEREMPUAN. ini .dengar apa ertinya.
si perempuan ada tangisnya. si perempuan terlalu pencinta. si perempuan bukan betina.
jangan panggil aku TOLOL. aku punya akal mungkin tak secerdas kalian.
agak lembab.bukan TENGING!
berhenti panggil aku BONGKOK. aku tak tegak tak bermakna si bisu.
aku tak lawan tak bererti si pekak. aku ini perempuan!
perempuan yang rimas digelar SIALAN! perempuan yang benci pada tomahan!
berhenti mengutuk aku, si PANDAI!
berhenti mengutuk aku, si PANDAI!
aku ulang kali ke-3, berhenti mengutuk aku si PANDAI!
hanya si pandai suka menghina orang seperti aku.
jangan kata aku LEMBIK.
aku tegap pada rasa aku!
diam kamu! kamu! dan kamu!
diam jangan kata aku manusia tak tahu merasa.

*** adakah aku sedang mengutuk kamu, si pandai? ***

Sep 20, 2009

ketupat

saat ini.hari raya.entah apa yang aku rasa.
mungkin sayu kerna ada yang sudah tiada.
mungkin tertekan kerna tahun hadapan mahu tiba.
mungkin gembira dapat duit raya. (1juta pun tak sampai)
mungkin penat perlu melayan tetamu.
mungkin sakit perut makan macam2 jenis juadah.
mungkin bosan.

tapi.tak mengapa.itu buku dah menanti aku untuk ditelaah.
tapi.biar aku berusaha untuk menyentuh kau dahulu ya, buku.
biar aku cuba letak magnet di tubuh2 kalian semua.
yeah.teruskan!

Sep 9, 2009

jam:22.55

kelakar mungkin. (ketawa dahulu)

aku tak fahamlahh.kenapa? mengapa? sampai bila? bagaimana?

soalan first aku untuk kamu.yg bergelar perempuan .mungkinlahh.haha

1) mengapa kamu begitu excited bila berjaya tunjukkan sesuatu yang kamu tak punya?

2) mengapa kamu pandang rendah & hina pada kaum sejenis kamu yang tak ada keistimewaan macam kamu. nk contoh? kamu pun tahu.kan?

3) mengapa susah sangat nak terima keadaan kamu seadanya? tak perlu terlebih-lebih.

4) mengapa bila sudah tiba masa untuk kamu berfikir, tapi kamu bertindak bodoh? (mungkin aku turut sama.haha)


soalan kedua untuk kamu jugak.

1) sampai bila nak pertahankan perkara palsu yg kamu cipta?

2) sampai bila kamu nak ketawakan orang lain tentang kehidupan mereka? sempurnakah kamu?

3) sampai bila kamu nak jaja 'kemewahan' kamu pada orang lain?

4) sampai bila kamu nak pegang tongkat yang kian reput?


soalan terakhir untuk kamu.haha

1) bagaimana kamu nak bersihkan kotoran yang kamu dah percikkan kt orang lain? bahan pencuci kain pun tak mampu.haishh.

2) bagaimana kamu nak harungi hidup kamu tanpa ada rasa malu?

3) bagaimana aku boleh kenal orang macam kamu yang suka buat orang lain jadi selekeh macam pengemis?
(soalan ini untuk aku.haha)

habis sudah soalan2 yang mahu aku kemukakan untuk kamu. lama sudah aku pendam. terima kasih ya sudi perkenalkan diri kamu pada aku dan tunjukkan kehidupan mewah kamu pada aku.

last question.haha. : bila mahu kamu jawab soalan2 aku? tak boleh jawab? atau malu? (ada jugak malu kamu eh.haha)

maaflah andai terasa.mood aku waktu ini sudah sampai tahap separuh maksima. mood yang aku sembunyikan daripada kamu sekalian manusia.mungkin.haha ;D

ramadhan aku :)

tarikh : 9.9.09
tempat : depan komputer yg nazak
aktiviti : mengomel sendirian dengan labah-labah
status
: manusia pendek
mood : kelaparan kekenyangan. satu malaysia!

pernah rasa puas terhadap sesuatu perkara? sukar lahh.betul. sukar sangat mahu puas.
nahh. aku mahu tapi sedikit suara manusia ini. dia berkata ;

" tak puas lagi kah?
kau cincang-cincang jasad cinta aku pada kau! tak puas?
lepas kau cincang-cincang,
kau taburkan duri-duri tajam dalam tangis aku.
bila aku meronta-ronta kesakitan,
kau dakap aku dengan kebencian!
aku menangis dan terus menangis.
kau, kemudian pergi.
sudah puas?
belum lagi rupanya.
kau datang kembali dengan setitis racun.
kau suapkan pada aku. .
kau pergi.
aku. .mati di sini .
mati . .
ini yang kau puas.
puas! "


p/s : aku suka tarikh hari ini. kawan aku cakap hari polis. 999 ;)

Sep 3, 2009

dammo!

4sept09.
yeah.tarikh hari ini.today.wht can i say is; it's just like i'm a dumb.mybe dump.huh!
act, i admt it.it's my fault.my fault.and i've said "i'm sorry nabila.sakit kee?sorrylahh"
really.i've said those words.humm.but,it's weird.why my friends laugh laugh laugh and laugh.after laughed at me, they recall wht i've done to her.too many tymes.
you knw what? you really hv switch on the 'anger' inside my blood. but, i controlled it. if not, i'm not sure wht i'll do to all of you.i'm not in mood today.like a shytt! uhh!
just keep quiet.don't hv to repeat tht incident with your own mouth.i'm human.and i do mistakes.don't you?

May 14, 2009

tatkala derita mempunyai suara

sesaat tiada erti andai diri dimaki sepi
sesaat tiada makna andai cela makanan persona

lelah ratapi hinaan bertubi
kering tangis ini tiada erti
otak buntu fikiran kabus
soalan terbuku mungkin terkedu

kata pujangga kau bebas terabur
kata bijaksana kau riak lebur
kata nasihat kau umpama dibisa
halus tiada amarah beraja

runsing telinga dibasahi cela
serabut jiwa ditikam bahasa
punah semangat kau padam baranya
runtuh tiada hancur diroboh

buang angkuh di dada robotik kau !
buang kata cemuh di mulut meriam kau !
buang ego di minda rakus kau !
buang semua bencana bicara perosak suasana !

tinggal satu titis mutiara di mata
tinggal satu cebis hati di jiwa
tinggal satu keping senyuman di minda
tinggal satu manusia separa masa.

Feb 26, 2009

hidup ini kadang kala umpama pipit..

terbang si pipit terbang. terbanglah kau tinggi tinggi.
kau punya sayap. kau bebas ke sana ke mari.
terbang wahai burung kecil. jangan kau peduli apa kata mereka.
terbanglah kau sendiri tanpa hinaan di kuping kau,pipit.
si pipit, jangan kau leka. merdu suaramu mengundang petaka.

Feb 3, 2009

dengar sini..

..aku berharap suatu saat nanti aku akan selalu dihargai&disayangi bukan diberi penghinaan bertubi-tubi :)