Jun 2, 2010

sayonara bintang angkasa :)

renung-renung luar jendela
tertanya-tanya ada apa sebenarnya yang sedang menggila
menggamit mengajak aku terbang ke angkasa
yang jauh dari sudut dilihat manusia-manusia
yang hidup di bumi beratapkan biru raksasa

difikir-fikir apa aku ini si orang yang pentingkan diri
mengimbau kembali semua yang sudah membina aku jadi seperti ini;
yang sering mendoakan kalian sepanjang hari
menghadap Tuhan yang selalu tak lelah mendengar mohon kalian dilindungi
yang sering mengharapkan yang terbaik akan mendampingi kalian yang aku sayangi
yang sering cuba menjadi orang yang kalian mahukan; sampai mati

gonyoh-gonyoh semahu-mahu aku pada kerasnya kulit pokok tua
tak kisah hodoh mana pun rupa
asal diingat senantiasa oleh kalian yang bijaksana
dipukul hebat di kepala oleh lantunan kata
pusingnya nafas tak terhidu rasanya
mohonlah bantulah saya
agar menjadi robot yang kalian bisa guna
setiap ketika
bersama arus elektrik
agar yang matinya nanti
cuma kerna sekatan arus
bukan lelah disumbat segala bicara tak ternoktah

andainya robot ini mampu bangkit semula menjadi yang manusia
maafkan aku semua
kerna tak terdaya menjadi yang robotnya
yang tabahnya
yang kuatnya
yang besinya
atas dasar degilnya yang memberontak jiwa
aku tumpas dalam patah-patah peluru terpercik ;
"tak siapa mahukan manusia persis kau"