Sep 9, 2010

Prisoner.

" ahh.dunia.dah lama tak berjumpa;berjumpa dengan isi isi dunia; manusia yang ketawa pura pura,manusia yang menindas melalui kata,manusia yang menghina apa yang di depan mata,manusia yang tampak bahagia semata menghilangkan celaka yang bersarang merata rata, manusia yang kadang melarikan diri cuma untuk mencari kebenaran yang sebenarnya sudahpun lenyap saat dia membohongi bumi;dengan memuntahkan apa yang dimamah.

dah lama aku nak jejakkan kaki keluar dari sini; penjara yang dah mengurung jasad aku dari bergerak ke mana mana,penjara yang menyiksa jasad aku dengan sebatan dari rotan sehalus ekor ikan pari berserta racun yang sedikit demi sedikit dah menghakis permukaan kulit;berparut. (tak apa.orang tak nampak) penjara yang dah membataskan penglihatan aku dari melihat siapa yang setiap saat dah membedal tubuh aku yang makin mengecut, penjara yang dah membantutkan pendengaran aku dari mendengar bisikan dia yang mencarut carut meminta agar mematikan aku secepat yang bisa;tetapi biar perlahan dan terseksa. penjara yang dah mencengkam jiwa aku tinggal seperti serpihan kayu;selumbar.

aku masuk di dalam bangunan usang&berdaki itu sejak aku mula-mula melangkah ke padang yang menghijau rumputnya,meninggi pokok pokoknya; dan aku tersungkur&bersujud menghadap reranting yang sudah menjadi arang; aku di-tangkap.di-gari.di-campakkan ke dalam penjara yang punya gigi tajam,mata yang kemerah-merahan,dengusan yang lantang,amukan yang berang; nafasnya yang kuat dah meng-hempap-kan tubuh ini ke dinding yang sudah nganga-kan mulutnya,menyedut aku masuk ke dalam secara kilat yang memetir,kemudiannya aku di-pukul-di-terajang-di-ketung-ketung; hingga menampakkan lebam yang pantas menjadi nanah yang kotor;busuk;-bangkai.

tak mau cerita panjang tentang penjara yang entah dari mana munculnya orang berbadan sasa sambil memegang sebilah pedang yang bisa memutuskan badan seekor gajah dengan cuma sekali sentuhan di tubuh;terbahagi.

aku biarkan kisah penjara aku menjadi satu titik permulaan bagi aku agar menjadi yang lebih gagah dari segala yang bedebah;bukan baran yang menjilat semua senyuman.

akan aku cuba."


aku jumpa nota kecil ini,dan di belakang nota ini tertera,
"im the prisoner because im afraid to see people.im the prisoner because im afraid to let myself in between the people. im the prisoner because im afraid to stand in front of the people. im teh prisoner because i used to think that im the only one that live in this world.im hiding from you people.im hiding.because im afraid.coward."