Jan 13, 2011

Kalau aku Lelaki,


aku mungkin bukan yang sekarang, yang sentiasa ada di rumah,pagi petang siang malam. aku mungkin orang yang ter-degil dalam dunia, yang barangkali sedikitpun tak pernah dengar kata orang tua. mungkin aku tak kan jumpa orang-orang yang seperti sekarang, yang selalu capai tangan aku bila aku tersungkur dalam lumpur.

aku mungkin bukan di landasan sekarang,
memang kadang lurus,kadang terpesong sedikit,tapi masih yang memanjang,yang tahu jalan pulang. aku juga mungkin dah permainkan ramai perempuan-perempuan,macam lelaki yang lain, yang di masa remajanya sekarang,cuma mahukan KEBEBASAN,KENIKMATAN.
dan,aku akan di-benci perempuan-perempuan.

aku tak mungkin akan habiskan banyak waktu dengan lukisan,atau tulisan,
aku mungkin akan teruskan meneroka apa ada kat luar sana,teruskan menjelajah apa yang kadang tak perlu dijelajah,atau cuba-cuba menjajah.

dan barangkali buku-buku aku letak ke tepi (sekarang pun ala kadar ada di sisi)
aku mungkin utamakan yang kawan-kawan yang entah datang dari mana,yang aku kutip dari lorong mana,aku pun tak tahu,

aku mungkin tak akan ada sesuatu yang aku panggil "diari" , aku akan lepaskan segala macam amukan, terus kepada orang yang bikin aku marah. dan,mungkin juga, aku akan sering-sering ambil keputusan "nak lari rumah!" , dan bawa sehelai baju dan seluar panjang.atau short.

dan kerana kemungkinan-kemungkinan tersebut, Tuhan jadikan aku seorang PEREMPUAN :)

dan,aku bersyukur menjadi perempuan, walau cuma nama aku boleh ditulis tak sampai sesaat :)