Feb 28, 2011

sayang ohh sayang ;)



kau nak tahu tak sayang?

semalam aku tengok cerita Orang Patah Hati Sakit Sampai Mati,Orang Hati Mati Hilang Dunia Mimpi.

kau nak tahu tak sayang?

dalam cerita tu,tak ada permulaan dan tak ada penamat. si laki-laki yang hatinya sunyi minta disayang,minta dicintai.
si perempuan yang hatinya suka memberi tanpa fikir apa bakal jadi terus-menerus sayangkan laki-laki tadi.

kau nak tahu lagi tak sayang?

di pertengahan cerita, laki-laki dah garap semua yang dipunyai perempuan.semua sekali.
laki-laki yang mulanya orang yang menyepi,dah jadi orang yang happy go lucky.
laki-laki yang dulunya menyendiri,dah tersenyum pada semua bidadari.
laki-laki yang dulunya kata nak mati,dah menadah tangan pada Yang Maha Memberi.

kau nak tahu sampai habis tak sayang?

perempuan yang dikelilingi orang yang mengemis tawanya setiap hari,dah terperosok dalam kamar sendiri.
perempuan yang hatinya dah kebal dicaci dimaki,dah kuyup dibasahi air mata merindui.
perempuan yang diberi segala macam untuk berdiri,sekarang dah terduduk menghadap Illahi.

kau nak tahu apa berlaku wahai sayang?

laki-laki dan perempuan yang katanya saling menyayangi cuma angan-angan dalam buku Princess Diary.
laki-laki dan perempuan yang hatinya kental saling berbalas "i love you too honey" cuma mainan nafsu dalam mimpi ngeri.
laki-laki dan perempuan yang dah bertemu untuk kedua kali sebenarnya mereka berjumpa sambil memakai topeng "Aku Senyum,Kau Mesti Senyum Sekali"

kau nak tahu apa kesudahannya sayang?

kisah mereka tak ada penamat;macam yang aku kata awal-awal.
cerita mereka bergantungan macam pakaian di jemuran;dibiar panas terik ,diangkat bila kering.
tapi,hidup mereka tak kan pernah mengering;tunggu ajal memanggil.

dua-dua akan mati.
dan sekarang,rindu keduanya dah terkurung dalam Bilik Besi.

kau nak tahu sesuatu tak sayang?

aku dah mula untuk melangkah pergi; pergi meninggalkan saki-baki kau yang tak pernah cuba merindui aku di sini.

terimakasih sudi menjadi laki-laki yang minta dicintai bila sepi.

smile&go


i have a story.a REAL story.and my story is always a FANTASY with AMAZING drama.

i have known several people.a REAL people.and the people are always the TOYS with LIARS.




my life is fulled with LAUGHS,HAPPINESS and SMILES.
my dreams are covered with little PRINCESS & PRINCE, MUM'S HUG and FAIRYTALE.


"you are good enough to have this life,lina"

"yes it is. until you feel what your heart cant"

"heart cant feel? ridiculous !"

"thats my real smile. RIDICULOUS"

if you wish to be someone,dont too rush.dont too fast.

if you think my stories are too COLOURFUL,yes.too TRUE.
but,
just when i tell you with a smile to cover the tears from dropping & wet my face.

no! please dont feel SYMPATHY. i dont need that feeling :)

yes! try to feel AWESOME. i need that support :)




you can make a fool,
you can tell me lies.
but you cant give the bullshhh
just to let me cry.

you come too sudden,
you disappear & leave nothing
i feel "im strong enough"
to have this feeling.


so,
feel PROUD of myself for giving THUMBS UP to my journey.even there's always cracking and crushing now and always.



just GRATEFUL that im still ALIVE to feel
"thanks God,You make me more STRONGER than before"



Feb 27, 2011

so please dont take my sunshine away (:


barangsiapa yang tak tahu saya,pemilik kepada blog yang agak "kacak" (luffy kacak kan?)
ialah seorang perempuan. (HUH?) dan bersekolah selama LIMA tahun di sekolah perempuan.(HAH?). dan dengan GEMBIRA,BANGGA (sengih-sengih) sekolah saya bernama

GOVERNMENT ENGLISH GIRLS SCHOOL
atau dalam bahasa perempuannya,
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN RAJA PEREMPUAN KELSOM.

:: ya,nama yang sangat gah kan? saya tahu.HAHA ::

akibat kebosanan yang melampaui batas; akibat ketidakstabilan emosi yang dah terlebih dos, akibat ketidakfahaman aku terhadap para pembaca (HAHA) yang follow blog aku yang sangat entah apa-apa (HAHA) tapi terimakasih sebab sudi jadi follower termasyur ! ; dengan ini aku memutuskan untuk BERHENTI daripada makan pada pukul 12.30 tengah malam.

sebab,natijahnya,sesiapa yang makan lewat sebelum tidur,kesan jangka masa panjangnya ialah akan menghidap penyakit diabetes (kaki anda bakal dipotong) kerana

adakah anda melakukan vigorous activity sebelum tidur?
seperti berlari,bermain aci kejar keliling rumah,lompat tinggi, atau paling minimum merentas desa.

tidak kan?
terus tidur kan?

bagus.

_______________________________________

kembali kepada tujuan asal.

petang tadi,aku berjumpa dengan jiran sebelah rumah kawan aku yang bernama Perempuan Berhati Batu Berjiwa Seputih Salju ; paling mudah dia macam frust.

"eh,kau pernah bercinta?" sambil menekan-nekan keypad telefon bimbit

"HAHA! bercinta? pernah,kot." garu-garu hidung.

"seronok tak?"

"rasa macam makan kek keju.sedap dan lama-lama jadi muak." tarik seluar naik atas sebab dah londeh.

"muak? macam mana boleh muak? kau bosan ke dengan dia?"
terus berdiri statik dan mengajak aku duduk di atas kerusi batu depan rumah Cikgu Salmah.

"muak sebab hari-hari aku disumbat dengan perasaan yang menipu.perasaan yang bernafsu."
angkat kaki dan duduk bersila atas kerusi batu.

"ohh.siapa nama kekasih kau?" jarinya masih belum berhenti menekan keypad.tak tahu sama ada dah send atau belum.

"nama dia lelaki lah.tak kan aku bercinta dengan perempuan?"

"kau perempuan ke?"

keadaan jadi senyap.sunyi dan tak ada bunyi.kecuali, bunyi keypad ditekan-tekan.masih.

dua-dua tak bercakap.
dia memandang aku.aku memandang atas,langit nampak sangat cerah.bila nak hujan?

aku bangun dan membetulkan rambut yang menutupi mata dia.

"terimakasih", aku tersenyum.

"kenapa?" turut bangun.

"kalau kau tengah bercinta sekarang,jangan terlalu memberi,jangan terlalu merindui."

"aku nak bercinta? gila?!" sambil tepuk bahu aku dua kali.

"dan,jangan terlalu mempercayai. simpan ego untuk diri sendiri. simpan sayang untuk jiwa sendiri. kalau boleh,tolong berhenti daripada minta dicintai; sebab takut nanti rindu kau akan mati--secara berselang seli dengan hati."

"kau demam ke?"

"aku balik dulu,okay? jaga hati sendiri baik-baik. kalau nak merasa ditoreh-toreh,teruskan menyanjung tinggi-tinggi orang yang kau anggap dia lelaki."


pertembungan dengan dia tak dirancang. entah kenapa aku masih dilabel sebagai seorang lelaki sedangkan dalam IC aku ada BINTI.

mungkin sebab aku terlebih TOUGH macam pemain ragbi. (:

atau;

mungkin juga sebab aku terlalu KACAK.mungkin?





this is another way to tell people that
I'M OKAY,PERFECTLY FINE.





Feb 26, 2011

crushed,cracked,broken.



takda mood.TAK ADA MOOD.sumpah MOOD ialah PROTES . (awww)

diamlah.

diam.

dan DIAM !

--sounds like my birthday has been FORGOTTEN!

--sounds like my phone is MISSING!

--sounds like someone eats my CHOCOLATES!

--sounds like i have lost my own MEMORY ?

--sounds like i cant be there,for the RUGBY !! <-- this is the TRUTH.

everybody has their own passion,right?
everybody has their own thing to be loved,right?
everybody has their own person to say "hey i love you" .
everybody has a reason WHY must be like THIS.

your reason kinda WEIRD.totally WEIRD. how come you give me that reason while you (now and always) do the same thing ? >> nahh,forget it !


the MAIN point here is
I HAD MISSED RUGBY PRECIOUS TIME !


sounds like "hey girl.can you please stop that annoying passion?"

i would like to reply,i would LIKE to reply;
"hey you.can you please ignore your dirty thoughts about me?"



seriously,
i love RUGBY not because of the PLAYERS. (little bit,HUH?)
i love RUGBY not because to see their BODY. (brrrhh!)
i love rugby not because "i wish i can marry you little boy!" (what the CHUCK?)

HONESTLY; i LOVE rugby because i do love my CHILDHOOD memories.

**kau tak ada memori bermain ragbi di zaman dulu kala? waktu sental hingus kat stoking?
tak ada? aku ada.dengan BANGGANYA ,aku nak cakap,aku ADA. :DD

(maaf,menurut buku agama,tak dibenarkan riak ujub dan seangkatan tentera dengannya,tapi manusia selalu lupa.macam aku -,- )

back to the STORY.

yes,i have my own childhood memories.

my parents sent me to my granny house when they're working. i guess,on that time im 4,5,6,7,8,9,10,11 years old. because when im 12 years old,my daddy brought me to other school.

so,every evening,EVERY evening,my granny's neighbours (their son) always asked me;

"nak mainn dengan kami takk?"

"main apaa?" ,sambil sepak-sepak bola kena pasu bunga.

"main RAGBI !" dan mereka (Fifi,abang saya dan entah siapa namanya,)

"NAK !!" ,peluk bola sepak kuat-kuat. "tapi macam mana nak main?"

"kamu rempuh je sapa-sapa.jangan bagi deme ambil bola.tau?"

masing-masing sengih-sengih.

so,after few years,i have already grown up,people supposed call me "teenage".
13,14,15,16 years old -- still playing rugby with them when my mum wants to meet my granny.



well,my mum already scold me why im still playing rugby with them,little kids.
little kids - my cousins

she said,
"kamu ni lelaki ke perempuan? cuba-cubalahh main permainan perempuan."

"maa nak suruh saya main bola jaring? saya tak suka,saya TAK SUKAAAdan saya TAK RETI"

**kenapa benci netball ? nak tahu? sebab pernah sekali main di sekolah rendah,dan terus serik tak nak main sebab rasa macam MENARI TWIST. =.='

---end story of my childhood memories---



btw, people,stop thinking that "you wanna go there because only of the Koleq right?"

correction baby.CORRECTION.

there's an ERROR.

i wanna go there because of I DO LOVE RUGBY.any objection?

if ONLY because of the KOLEQ, i have already went there EVERYDAY because their school just too near with my house.
got it? GOOD ! ;)



my MOOD suddenly EXPLODE when my younger brother just arrive home and says,

"kak linaa! tengok ini! (sambil tunjuk dua benda kuning yang panjang macam kayu besbol). saya dapat waktu pergi sana tadii.BEST! nahh,saya bagi kat kak lina.kenangan saya di koleq"

you wanna know what i've replied to him?

"kalau rasa nak kepala tu botak licin,silakanlah menunjuk-nunjuk lagi.PUAS?"

and my mum smile and smile.

SMILE like this :DDDDDDD



stop mumbling.stop rebelling.stop messed up the mind by thinking WHY why WHY i cant go there~

stop hating the reason that has been given.

smile and LAUGH.

smile and EAT.

smile and SLEEP.

smile and JUMP NON-STOP.

smile.be HAPPY.smile.be SMART.smile.be COOL.
smile
.be TOUGH.


SMILE :DDD



p/s:
okay,still thinking about the rugby.i will become the player.just WAIT and SEE! but,someone told me,IF i become the player,other players will treat me like what they treat the rugby ball. (sounds scary -.- )





Feb 25, 2011

Suara sumbang (:

Malam,
ingatkan aku tentang semalam;
tentang Si Lelaki yang kata hatinya melebam.
tentang Si Orang Tua yang kata nafasnya tak hadam.

Malam,
lupakan aku tentang dunia seram.
lupakan aku tentang cinta yang dibaham.
lupakan aku tentang semua jenis neraka jahannam.

dan Hati,
kau sedar malam ini sunyi?
kau dengar ada suara yang mati?
kau tahu rindu aku terlalu tinggi?

juga Bintang,
kalau esok siang datang,
kalau esok subuh lantang,
tolong bunuh cebisan hati aku yang dah mereput usang;
bangunkan saki baki hati aku yang mencuba disayang.

malam ini dia masih senyap.
malam ini dia cuma hidup dalam angan-angan tak bersayap.
malam ini dia tak ucap;
"hai sayang,dah makan?"

malam ini--tolong jangan panjang.
aku tak kuat memegang
tangis aku yang dah kering kontang.

Maafkan rindu kalau dah berjumpa tarikh luput.
Maafkan sayang kalau dah dimatikan perasaan takut.
Maafkan hati kalau bersalam benci yang terlarut.

Maafkan aku kalau dah bertemu malaikat maut.


tak ada guruh,tak ada hujan;cuma malam tanpa kunang-kunang,langit gelap tanpa bintang-bintang dan suara garau minta diberi sedikit ruang.


Have a sweetdream little boy :)


tak payah nak berteriak,aku tahu itu siapa,itu tentang apa dan itu bagaimana.

--jangan perli penunggu seperti aku yang dah macam kematu nak menunggu,

--biarkan aku sendiri dengan suara rindu,senyum sinis dan ketawa bengis.

--usangkan yang baru,jangan tunjukkan aku sesuatu yang aku tahu itu celaka dari celah sisa cinta kamu.

--keraskan apa ada nya dalam benak kamu,cuba dengar-dengar caci-maki dari jiwa kamu.

--sahut tangan aku,sambut suara aku. leraikan apa yang mengganggu,khuatir kamu dah beku.

--jadi putarkan yang itu,yaa.yang sedang meninggi dalam nafas kamu.ya,ego kamu.

--setelah itu,cuba rakamkan apa kata kamu yang dulu-dulu;sekarang cuma najis yang aku ciritkan buat kali-ke-ulang tayang.

--dah dengar apa kata orang sebelah kamu? benar,menjadi penunggu itu tak ubah seperti batu.

--tak,jangan salah kan dia,dia cuma mahu memberitahu.

--untuk kali terakhirnya,petang yang itu aku dah legamkan,hitamkan.jadi abu.

--tak,aku tak perlukan ucap maaf,alasan atau segala yang cuba mem-bahas.

--kukuh-nya celaka kamu,ada depan mata aku.

--teruskan meng-gelumang-kan aku dalam separuh jasad kamu.

--dah terbiasa.dah tepu.sangat tepu.

--ini bukan selamat tinggal,ini cuma peringatan untuk perempuan-perempuan yang kau bakal ketemu suatu saat nanti,yang mungkin melayan kau persis sebagaimana kau menelan hidup-hidup rindu aku.

--oh ya,lupa.hari ini aku belajar sesuatu.

--orang macam kamu,hidup&mati sama saja,tetap memakai yang putih.

Feb 24, 2011

soalan tak kan pernah berhenti menyoal.jawapan tak kan pernah berhenti menjawab.


well derr,im writing in this blog just to share my world with the readers.
to let them READ my world,but honestly muchmuch better if they can SEE my unseen-world :)
heh,of course im not famous YET. (sounds like too annoying.supposed to be! :D )


_______________________________________


ada orang tanya aku,
"asal life kau macam bosan?"
ada orang tolong jawabkan tanpa tanya aku,
"dia sendiri pun dah membosankan,ini kan pula life dia?"

aku tersenyum,tersengih dan tergelak (sedikit)
apa nak dijawab?
apa nak dicakap?
senang cerita,
"kau cuba merasa macam mana nak habiskan cheese cake"

penat & puas.

ada orang menyampuk lagi,
"asal aku tak pernah nampak kau dress up macam dia?"
ada orang tukang jawab lagi,
"muka macam dia nak dress up apa? ala kadar cukup lah"

aku menyental hingus,dan aku memandang.
aku tengok diri aku ; dari atas sampai bawah.
meh telinga kau,aku nak bisik.
"sebenarnya kau cemburu sebab aku cantik?"

dia ketawa,kawan dia yang suka menjawab pun ketawa.

dua-dua ketawa.

termasuk aku,tiga-tiga ketawa.

dan mereka terus senyap.yang didengar cuma suara aku sorang;
yang ketawa terbahak-bahak nak keluar anak tekak.

ada lagi satu soalan menyusul.
bukan ditanya mereka berdua.
"kenapa perlu pura-pura ketawa?"
disambungnya lagi,
"sedangkan hidup kau dah huru-hara?"

aku lap air mata yang mengalir;
bukan kerna sedih,bukan kerna terharu
tapi terlebih gelak sampaikan lenguh rahang aku.
dengar sini Pengemis Tangisan,
dengar jawapan aku.
"kenapa perlu tunjukkan sedih sedangkan orang tak pernah nak ambil tahu?"

mereka berdua saling memandang;tak termasuk Pengemis Yang Memakai Baju Nike

pernah tengok filem melayu?
pernah tengok drama korea?
pernah tengok cerita perang?

hidup mereka dalam tivi tak pernah membosankan.kan?

tapi aku rasa,sangat bosan -- kalau nak dibandingkan dengan hidup aku.

aku pernah cuba,
menonton tivi sambil berimaginasi "lepas ini akan berlaku macam ini,ending dia macam ini"

tragisnya,jalan cerita sama seperti yang aku bayangkan.

tapi life aku tak.
orang tak tahu lepas ini life aku macam mana,
orang tak tahu lepas ini aku nak buat apa,
orang tak tahu aku akan kahwin dengan siapa.
orang tak tahu penamat hidup aku macam mana.

kau tahu aku taip berapa lama?
kau tahu aku makan berapa kali satu hari?
kau tahu aku baik atau jahat?

tak! you tak tahu apa yang i tahu ! you tak tahu !
*sengih sengih*

yang tahu cuma Tuhan Yang Maha Mengetahui.


cukup-cukuplah,
jangan menindas orang lain;biar dia hidup,biar dia ketawa terguling-guling.

mungkin yang dicaci dah menjadi kebal.yang dimaki dah jadi kereta kebal.

you can hit her,you can kill her.but remember.the pain,the death not in your hand.
she may hurt,cry or 'die',AND she also can give you a chance to smile.

*to celcom's users,the power is not in your hand.so,stop talking shit about others by typing a message or directly call to that person.




sekarang,siapa tahu kenapa aku tulis panjang berjela-jela-jela? tahu? tahu? tahu? tak??

tak perlu tahu.sebab selagi aku ada jari yang taknak berhenti menari-nari,aku akan terus menulis dan menulis dan menulis.



you say hi?
oh,okay.HYEEE! :)

Feb 22, 2011

..like a diamond in the sky :)

kalau Mak Tom tahu perangai aku,kalau Syuaib tahu pemikiran aku,kalau Halimah tahu pandangan aku,kalau segala manusia tahu siapa aku,

tak mungkin aku akan munculkan diri dan tersenyum lebar melihat gelagat-gelagat manusia hari ini.
--aku akan berkurung&mengurung diri aku sendiri.

tapi,Pak Hussin tak tahu,Nek Temah tak tahu,jiran sebelah rumah Jenab tak tahu,anak kepada Tan Sri Leman tak tahu,driver Datok Inspektor Sahab tak tahu.
semua tak tahu.

yang tahu cuma Tuhan Yang Maha Esa,yang mencipta segala-galanya sempurna.

dan,kenapa aku masih tak rasa malu pada-Mu,ya Tuhan.
kenapa?

***
sudah-sudahlah Perempuan.
cukup-cukuplah Lelaki.
rentikanlah semuanya.


ego yang tak tinggi,
jiwa yang tak reti mau berhenti menjaja,
akal yang tak sampai ke China,
pendirian yang serapuh biskut Hup Seng,
pemikiran yang cuma lebih matang sedikit daripada kucing jantan,
hati yang takkan sentiasa dibasahi kemerduan zikir munajat, dan

nafsu yang membuas,sebuas Raja di rimba.
nafsu yang merakus,serakus binatang zaman purba.
nafsu yang cuma satu--berikan aku merasa semuanya,akan aku cintakan kau sampai ke tua.

sampai tua?
setua mana kau akan cinta?
selepas kau tua-kan rasa cinta dia pada Yang Maha Kuasa?
selepas kau tua-kan masanya untuk bersujud minta ampun daripada Dia Yang Mencipta?
selepas kau tua-kan jasadnya agar dia mati sebelum sempat mohon taubat daripada-Nya?
selepas kau tua-kan segalagalanya hingga dia lupa itu anak yang ke-berapa dibuang dan dibunuhnya?

setua itu yang kau akan membelainya?



sekarang,
kau dah mati.

sekarang,
dia dah mati.

tapi bukan mati bersama.
bukan mati berdua.

kau mati waktu kau dah puas menghitung jumlah jasad bayi yang berserakan.

dia mati waktu dia dah penat membunuh nyawa yang masih belum mampu membuka mata.

macam mana nak hidup sama-sama sampai ke tua?
masing-masing dah mereput hanya kerna cinta & nafsu yang saling bersama.

_______________________________________________________


p/s:
just to remind myself for not being too cheap to be loved. just to alert myself for not being too easy to be touched. just to knock my heart's door for giving the space to remember & love Allah. just for me,for myself,for my own step--treat your soul not with him,but with Him.

Feb 20, 2011

you make me happy when skies are grey (:


awak ohh awak,sihat?
saya bukan di rumah sakit.

dah lama tunggu saya?
nasib baik saya tak pakai jam tangan yang boleh set masa.

dah makan belum?
restoran ni tempat untuk berkebun ke?

______________________________________


kalau nak tahu,malam semalam, (ya,malam semalam.bukan malam ini) aku bukan berada di rumah. bukan juga di luar rumah. (aku tak keluar rumah malam-malam) .

tak,tak ada sesiapa pun tahu aku di mana,dengan siapa,buat apa,berapa lama.
aku sendiri pun tak tahu aku di mana.
aku cuma dengar ada suara yang merangkumi banyak suara.

"nak ikut tak?"

"ke mana?"

"jom lah.sekejap saja."

"jap,nak bagitahu mak ayah dulu"

"tak perlu,kita bukannya pergi jauh-jauh."

"tapi,nanti kalau mereka cari saya ?"

"mereka tahu awak di mana,"

"di mana?"

"jangan banyak tanya.jom lah.pegang tangan saya,"

aku mencapai tangan yang dihulurkannya tanpa rasa takut atau paling ringkas; tanpa rasa apa-apa.

sepanjang perjalanan untuk sampai ke tempat yang dimaksudkan,
aku dikelilingi dengan pelbagai jenis perasaan.sangat pelbagai.

perasaan-perasaan yang aku nampak bukan berbentuk bunga,coklat atau ayam KFC.
tapi berupa manusia.

pernah bayangkan macam mana perasaan yang berbentuk manusia?
susah nak describe-kan.payah.

yang aku dapat terangkan;
mereka-mereka dipenjara.memakai baju seperti banduan.dan,digari.
diberi makan,tapi menolak.
diberi sayang,tapi masih meminta.
diberi senyum,tapi menengking.

aku cuba-cuba nak bersalam,tapi ditepis.

"jangan kacau mereka.awak cuma perlu ikut saya."

"tapi,siapa mereka?"

"awak tak perlu tahu.mereka bukannya siapa-siapa."

"lama lagi ke nak sampai?"

"sekejap saja lagi,"

tangan aku masih erat digenggam.dan,aku menggigil.bukan ketakutan,bukan kesejukan.
tapi,aku cuma kelaparan.

"ini lah tempat yang saya maksudkan.dah,lepaskan tangan saya"

"apa ni?"

"tempat yang awak nak pergi sangat sangat,kan?"


ini tempat yang aku nak pergi?
tempat yang cuma dipenuhi kepulan gula-gula kapas,bentangan lukisan urban,pelangi yang kekal statik di tempat asal?

ini tempat yang aku nak pergi?
yang orang-orangnya sikitpun tak gertak bila dimarah,memakai senyuman di setiap perbualan,dan t-shirtnya berlabel
"saya serius" "saya cakap jujur" "nak dengar cerita saya tak?"

ini tempat yang aku nak pergi?
padang hijau yang meluas yang menempatkan pelbagai rasa--rasa syukur yang maksimum.

suara itu menerjah aku lagi,
"jom balik,"

"sekejap,masih belum selesai meneliti"

"belum selesai atau belum puas?"

"ini tak kan mungkin terjadi,"

"kenapa?sekarang dah ada depan mata."

"ini bukan realiti"

"cuba kau sentuh salah satu daripada semua"

aku seperti dipukau--menurut apa saja yang diarahkan oleh suara yang entah dari mana.

aku sentuh,dan tak hilang.aku dapat menyentuh,dan merasa.
tapi,
tak lama.tangan aku ditarik,oleh si suara.

"you have to go home.nobody knows that every single time,when you're going out from your house,you're starting to miss it,to miss the House's Smile.you can say you lovee to hang out with your friends or the strangers,but you cant avoid the feeling "imissyoumum,imissyoudad,imissyouhome".you cant lina."



to Mr. Voice,
im not saying that i wanna run away from this house,i just want to meet the world.but perhaps,it's not the time,yet.
BEST REVENGE ?

SMILE.

BE HAPPY.



NEVER LET THEM KNOW IT HURT.



twinkle twinkle little tears,how i wonder whats you are. :)


cuaca yang suam-suam sejuk,sedang-sedang seram atau paling ringkas : cuaca yang mendung tak hujan.

"NO,please.you should see"
what else can i do if only heart can feel?
"you have to see,with your eyes not fantasy"
i have seen those scars,and im tired being like this!

people oh people,listen to me
i may look silly and dumb dumb honey bee.
but please people please.
your heart couldnt feel what my hear does;yes the dreams.


bukan poem.bukan lagu.bukan apa-apa.cuma secebis perasaan yang aku baru kutip di tepi jalan,lorong 107 berdekatan simpang Jalan Sehala Menuju Ke Rumah Mayat Orang Putus Asa.

dan,aku bukan berseorangan.bukan juga berdua-duaan.kami berkumpulan.
tapi masing-masing bawa haluan.

masing-masing dengan cerita dongeng,atau cerita basi,atau cerita untuk hari esok yang belum pasti.

yang aku tahu;
malam ini malam yang sangat panjang--dan sangat gelap.

aku tak nafikan hari ini aku pekakkan mata,butakan telinga.bisukan rasa.
hanya kerna semata-mata aku mencuba mencari siapa dia yang sebenarnya.


siapa dia.

siapa dia yang berkemeja putih,berseluar putih,dan ya.maruah yang meninggi.





dear Boy,
thanks for inviting me to watch that rugby premier,but i guess im not supposed to be there.not even once.even i do love your green field.

Feb 19, 2011

Green Zone

sebenarnya,dia ketawa bukan sebab ada benda kelakar.
tapi,kerana keterujaan dia kepada langit yang sangat membiru.
dengan gembira dia berkata,

"linaaa! langit langit langit !!!!"

main point: nak suruh aku snap gambar dia dengan langit =..=


aku tak pasti sama ada waktu ini aku tengah cakap tentang apa,siapa atau kenapa.
yang aku tahu,ada budak kecil depan aku,comel.
budak itu sengih-sengih kat aku,
dan ibunya pun begitu.
kakaknya juga begitu.
mungkin teruja aku menyandang beg spongebob
atau kerana aku terlalu comel (fakta kan?HAHAHA!)

ini kali kedua kami bertiga ulang berjalan di tempat yang sama,
dan,
yaa,mereka teruja dengan "fairytale scene" di sini.
awww :D

baju sama? semua orang cakap macam tu.
budak sekolah? semua orang fikir macam tu.
(kami tahu kami agak muda dan comel,oh yeah,HAHA!)

baju :
sebenarnya dah dirancang nak pakai t-shirt "Leadership Camp 2010"
kem di Pusat Ko-Ku Pulau Pangkor
(tempat kem ini memang TERBAIK!)

dan,ketika kami nak menuju ke sini,ada bas Pusat Ko-Ku Pulau Pangkor
dan ya kami TERUJA!
kami menunjukkan baju kami dengan rasa gembira,
dan kata mereka berdua,makcik dan pakcik dalam tu perasan
dan mereka lambai-lambai,
kesahihannya belum dipastikan.

yang pasti,kami TERUJA SANGAT!

ini di KFC.
(nampak muka atok kat bekas minuman? bagus)

bukan guna duit kami :DD
sejurus selepas kami makan di The Gate dalam jam 10 lebih kot,
kami ke Pusat Tusyen Indera
untuk menuntut janji kat Sir Mega.
beliau janji nak belanja pizza (waktu hari jadi aku last year)
dan mereka berdua aku tak tahu apa yang Sir Mega janji
yang penting kami dapat RM 10 setiap seorang.
HAHA!

kerja gila -,,-

akibat kebosanan yang melampaui batas
di kedai gunting rambut Hong Kong (betul,kami di luar negara)
gara gara menunggu Ufiya yang nak potong rambut di sini tapi akhirnya tak jadi


ini syafiqah ridza.
kan kami cakap kami di Luar Negara
siap bergambar dengan anak mat salleh lagi (awww)

okay,okay
aku tipu -..-

actually,kami di kedai Panasonic.
tengah tunggu Ufiya (again) repair handphone dia.

nampak? bukti kukuh kami sedang tunggu phone dia direpair.
dan
yaa,gambar budak omputih tadi tu sebenarnya dalam kaca tv :D
hebat tak?


:DDD

abaikan muka yang agak nak kena hempuk dengan tong gas.

yang penting,
aku tak berapa suka selipar-selipar yang bergantungan.
corakcorak -..-


oh yeah.
WE ARE THE EARTH'S LOVER



______________________________________

our day has been coloured by IniAnwarHadi videos
luckily Suhada Shamsuddin brought her lappy and loudspeaker,
so,
when we're at The Gate,that was fulled by too many students,
obviously Koleq's
their voices,and the songs that played at that cafe really DISTURBED our feeling while watching that video,
sooo
Suhada took out the speaker and ohh yeah!
kami buat macam cafe kami sendiri.




thanks for reading :D

and,

for me,
every moment that i had went through,
with or without smile,
i just can thumbs up to myself for giving the best laugh in this heart.
in this small heart :)


&&&
to my friends that think i hate you;
im not your hater,my dear friends.
even you treat me bad.
even you show to me your middle finger,
even you give me too much poisons,

i will never ever hate you
:)

because,
long long time ago,i had been the hater,and it's suck.

thats the reason why im glad to be one of your lovers :)


Feb 18, 2011

kalaulah cemburu ada tarikh luput,
mungkin aku takkan terperosok jauh;sekarang.

Feb 17, 2011

Lagi Sekali,



bukan di padang permainan,bukan di restoran makanan segera,bukan di kedai mamak,bukan di gerai Pak Munawir,bukan juga di perpustakaan awam.

Mereka berdua berjumpa di sebuah tempat,yang kurang orang lalu lalang,kurang suara-suara sumbang,tak ada polis trafik,cuma dipenuhi dengan lampu-lampu tinggi.

Si Perempuan Berbaju Kemeja Berlengan Panjang Berwarna Turquoise memakai selipar bukan berkasut tumit tinggi, dan Si Lelaki Berambut Pendek Ber-T-Shirt Merah Tak Berkolar tanpa memakai tali leher dan kedua-duanya tidak memakai jam tangan.

Lampu-lampu yang meninggi,kepupusan suara cengkerik yang tak tahan dengan udara bumi,kelunakan suara pengemis yang meminta bekas yang dipegangnya tak dibiarkan kosong,kehausan suara kedua-duanya yang mengharapkan malam ini akan ada suatu kebenaran dalam setiap penipuan.

Burung-burung hantu yang bertenggek di dahan pokok,mengalihkan pandangan daripada mereka,yang sedang duduk di rumput yang basah,berpayungkan langit gelap yang muram yang dipenuhi bintang terang--seterang lampu neon.

"dah makan?", pertanyaan pertama Si Lelaki kepada Yang Perempuan.

"sudah," dan jawapan tanpa noktah Si Perempuan.

mungkin ini penyambung cerita,
atau ini penyudah derita.

mungkin ini penghabis mukasurat cerita Pari-Pari Di Planet Marikh,
atau permulaan kulit muka buku yang tebal,setebal kisah Tanpa Tajuk Yang Tak Kan Habis.


"sayang sihat?", lelaki cuba mencari ruang antara Perempuan dan Nafasnya.

"baik-baik saja,kalau sakit pun,masih baik-baik saja.tak ada istilah sakit dalam kepala"

dan,perempuan yang dari tadi memandang langit,membawa anak matanya,suaranya bertentangan mata si lelaki.

"awak ingat tak? kita kenal di ruangan maya.awak cakap saya cantik,tapi saya cakap cantik cuma dalam gambar,tapi bila real-nya,saya comot." perempuan tadi mula berdiri.

lelaki tadi masih duduk,tak bangun.cuma memandang atas,tepat ke wajah perempuannya.
"saya ingat,kenapa?"

perempuan itu menghela kan nafas panjang,
"dan,selepas kita jumpa,sejak itu awak tak pernah cakap saya cantik.betul kan apa yang saya cakap kat awak? saya cuma cantik dalam gambar"

lelaki itu menunduk.memerhati embun-embun di hujung rumput,

perempuan meneruskan dialognya,
"awak suka perempuan cantik?"

"sukaa sangat!", lelaki itu tersenyum menampakkan gigi dan lesung pipit.

"kenapa pilih saya?", pertanyaan dilanjutkan kepada lelaki.

suasana menjadi senyap,pengemis tadi sudah tidur di atas kepingan kotak,burung-burung hantu masih tak memandang,yang didengar cuma satu keluhan.

perempuan tadi kembali duduk,bukan di sebelah lelaki.tapi bersandar di pokok,yang dah tua,seusia dengan rasa yang dialami--rasa yang lama,yang diperbaharui.tapi masih sama.

"sebab awak sweet dan saya sayangkan awak,"
garaunya suara lelaki itu menghentak degupan jantung burung hantu,dan dia meninggalkan mereka berdua di situ.


seperti yang dikatakan,malam ini mungkin penamat,mungkin permulaan.

aku yang menghendap di sebalik semak yang berupa ala-ala rambut afro yang menebal,menguping sambil menekan butang rekod di telefon bimbit aku.

"awak tahu tak?", Perempuan Yang Kulitnya Tak Mulus,Tak Cerah dan Cuma Berjerawat di Pipi bersuara.

"saya tahu saya sayang awak,sebagaimana diri awak yang sebenarnya," respon diberi oleh Lelaki Hidung Tak Mancung Berkulit Hitam Manis.

aku yang menguping di sini terduduk.
sayang yang sama jumlah seperti diri kekasih? oh,barangkali nilai kekasihnya tinggi,maruahnya berharga dan yaa,perempuan yang beruntung.

"saya tahu awak tak lah sesibuk yang awak cakapkan. saya tahu awak punya masa sedikit untuk membalas mesej Selamat Malam dan Selamat Pagi yang saya ucapkan.saya tahu mesej saya setiap satunya awak baca,dan tak kan ada istilah tak perasan dalam perbualan kita kelmarin",
lantang dan lancar Si Perempuan Berbadan Kecil Tak Tinggi Tak Pendek.

suasana malam meremang-kan bulu roma yang dah memang tegak berdiri kerna kesejukan
--yang sejuk yang membeku mungkin sama seperti pasangan ini.


aku mengantuk,aku menguap.bila mereka nak habiskan cerita? bila mereka nak tamatkan semua? atau bila mereka nak mulakan kisah yang baru? sebaru kasut aku malam ini.
aku beli di kedai bata tadi.cantik :)

tersentak aku apabila Si Lelaki Yang Agak Sasa memulakan perbualan yang tergendela seketika tadi,

"saya tak rasa saya layak untuk awak,"

"kenapa awak cakap macam tu?"

"saya segan awak.saya segan dengan cinta awak."

"segan kenapa?"

"saya tak tahu macam mana nak balas balik cinta awak,"

perempuan tadi tersengih,
"yes i love you damn much,but take a note.im not forcing you to love me back,"



***
kadang-kadang,kalau betul-betul dah sayang,tak perlu risau untuk membalas,tak perlu malu untuk menerima.
kerana,secara automatiknya,kita dah pun membalas,kita dah pun memberi yang terbaik kepada dia dan diri kita.

***

sejurus selepas ayat perempuan itu berlalu,mereka menjadi kaku.menjadi senyap,sesenyap burung hantu yang dah lama berlalu.

keesokannya,aku masih di tempat yang sama,di sebalik rambut afro rumput yang menebal daunnya,mereka dah tiada.yang tinggal cuma sekeping nota;

"Perempuan,setinggi mana cinta awak untuk saya,setinggi itu nilai diri awak untuk saya.dan,kerna itu saya tak rasa saya layak untuk mu sayang,"

di bawahnya terbalas,

"Lelaki,apa kata awak tak perlu kira jumlah cinta saya? kita teruskan melangkah.kalau benar awak dan saya akan memiliki antara kita,sampai akhirat sana,kita tak kan kisah apa benci mahu kata."

dan di bawahnya lagi dah tak ada apa apa.
kenapa buang sampah di sini? tak boleh ke bawak sekeping kertas ni pulang ke rumah? pencemaran alam!


p/s : mungkin kepingan kertas nota ringkas tu aku harus kitar semula.

From A Friend to her Bestfriends


dulu sekolah rendah,
kita gaduh-gaduh
sebab apa?
sebab rebutkan kawan baik.

dulu sekolah rendah,
kita kutuk-kutuk,
sebab apa?
sebab nak kan kawan baik.

dulu sekolah rendah,
kita tak pernah nak sebulu.
sebab apa?
sebab masing-masing ada ego.

dulu sekolah rendah,
kita nak cakap pun rasa segan.
sebab apa?
sebab kita kekok nak jadi kawan.

dulu sekolah rendah,
kita cakap sinis depan-depan.
sebab apa?
sebab kita rasa tak puas hati dengan kawan kawan.

waktu dah masuk menengah,
kita dah mula baik.
kita dah mula jadi kawan.
kita dah mula bertegur sapa.
kita dah mula ketawa sama sama.
kita dah mula cerita-cerita semua.

waktu dah masuk menengah,
kita tak gaduh-gaduh dah.
kita tak kutuk-kutuk dah.
kita siap boleh gelak sama-sama kalau terserempak.

kalau boleh,biarlah kita kawan sampai akhir hayat.

kalau boleh,biarlah kita tak lawan tunggu siapa pemenang.

kalau boleh,
kalau diizinkan,
aku di sini nak mohon maaf,
nak mohon maaf kalau kau kau dan kau terasa dengan apa yang aku coretkan.
nak mohon maaf sebab dah lukakan hati kau kau dan kau sekalian kawan.
nak mohon maaf sebab menulis perkara yang tak tahu hujung pangkal.
nak mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.
nak mohon maaf sebelum ajal aku sampai.

maafkan aku yaa kawan kawan?

kalau diikutkan,
ya aku menulis secara bebas,
aku menulis kadang melampaui batas,
aku menulis tanpa mengira apa yang akan dibahas.
aku menulis dalam separa sedar bahwa cerita aku boleh bawa nahas.

dan kerna itu wahai sekalian kawan,
aku mahu memohon maaf.

aku bukan siapa-siapa kalau nak dibandingkan siapa kalian sebenarnya.
aku cuma orang yang biasa-biasa,yang bukan orang berada,yang cuma tahu
"kawan aku di luar sana,aku bahagia mereka ketawa"

kerna ketidaksempurnaan aku,
kerna kesilapan aku,
kerna kenaifan aku,
kerna kebodohan aku,
kerna salah-fahaman yang berlaku,
kerna kisah yang dah beku,

aku lagi sekali,
dari hati mahu memohon maaf kepada kawan-kawan yang sedang marahkan aku di sini.

aku mohon maaf ya.

dan,
pembetulan,
aku tak pernah labelkan korang sebagai orang yang gedik,sikit pun tak pernah.

aku respect korang,
aku salute korang.
aku pandang tinggi kat korang.
dan bagi aku,korang memang hot dan cantik.
personally and honestly, korang memang cantik.

untuk itu,
budak perempuan yang penuh dengan imperfections di sini ingin memohon maaf kepada korang.

kita memang tak rapat,dan tak juga renggang,
friendship kita sedang-sedang,
dan kerana itu
aku tak nak jadikan persahabatan kita tunggang langgang.

mohon diterima maaf aku di sini.


Lots Of Love;
Lina Jalil

Feb 16, 2011

Laila Hamzah TAG saya di BLOG dia,aww,HAHA

Apa benda yang paling penting dalam hidup korang?

telefon bimbit :)


Benda yang terakhir korang beli menggunakan duit korang sendiri ?

benda terakhir? duit sendiri? semua duit mak ayah.saya belum kerja lagi ^_^


Di mana tempat korang ingin melangsungkan perkahwinan korang dan tema perkahwinan korang?

di padang hijau yang luas sangat luas.bertemakan playground :D


Adakah korang sedang bercinta sekarang?

sedang-sedang saja.


Berapa lama korang akan mencintai kekasih korang?

kalau umur panjang,kalau itu jodoh saya sampai akhirat sana,insyaAllah sampai akhir nyawa saya :)


Dimana korang selalu berjumpa dengan kekasih korang?

SELALU? kentucky fried chicken.
(tak ada lah selalu,over lah kau wahai soalan)


Novel / buku / majalah yang terakhir korang beli?

Komik Sains Ikhtiar Hidup Dunia Dinosaur Jilid Satu :DD


Apakah nama penuh korang?

Lina Abdul Jalil
(jangan tanya lagi)



Antara mak dan ayah korang, yang mana korang lebih mesra?

honestly,emak saya lah :))


Namakan orang yang korang betul-betul nak jumpa dalam hidup korang?

bakal suami saya :D


Adakah korang basuh baju korang sendiri?

sejujur-jujur-jujurnya,tidak.ayah saya tak bagi.
(bak kata merekamereka,kami princess dan prince beliau sampai syurga)


Di manakah tempat yang korang betul-betul nak pergi?

padang sekolah Malay College Kuala Kangsar
(jangan risau,saya berani tulis sebab mereka tak pernah jejak blog saya.HAHA)


Pilih salah satu, peluk atau cium?

CINTAAA :DD


Beritahu 3 benda tentang orang yang tag korang

nama dia Laila Hamzah
umur dia sebaya saya,lapanbelastahun
dan dia perempuan :D


5 benda yang korang sangat-sangat sayang dalam hidup korang?

BENDA ?

1. komik-komik yang mak saya beli
2. buku Harry Potter yang dihadiahkan oleh abang saya,Zulwaqar.
3. telefon bimbit
4. selipar saya!
5. baju kurung cotton saya satu-satunya :D



5 lagu yang paling korang suka dan selalu dengar?

laguuuuu? tak ada yang suka,semua suka-suka dengar,attention,bukan SUKA :D
1. Jar Of Hearts
2. Everything (michael buble!)
3. madagascar!
4. aankhen khulli (mohabbaten ! )
5. fireflies :))


Bila tarikh lahir korang dan kat mana korang sambut tahun lepas?

16 APRIL 1993
tahun lepas sambut di rumah saja,dengan keluarga yang tercinta :)


5 orang blogger yang korang nk tag

Cerita sikit blogger yang pertama korang tag

kalau aku nak cerita semua tak kisah kann? :D

tqa suka mengambil shrek saya ,ini tak bagus.

ieqa gembira memutarbelitkan perkataan dan memanipulasikan segala macam jumlah patah perkataan hingga menyebabkan lidah hilang punca pernafasan

shaika hidupnya superbeb !

ufiya dah lama tak dengar cerita,mana pergi wahai brader?

yana mix chinese new year.HAHA. ;)



dan hari itu,


Langit mengamuk.
Awan meraung.
Bulan merajuk.
Bintangbintang menyorok.
Suara garau--bertikam lidah.

Malam ini muram.
Hujan tak renti-renti minta disayang.

Malam ini kelam.
Hujan hentak-hentakkan kaki mahukan sayang.

Malam ini tak hadam.
Hujan takkan minta pelangi datang.

Malam ini makin gelap.
Hujan merayu memohon kepada bintang.

Malam ini tak siang.
Hujan jadi tangis pada Si Orang.

Malam ini cuma aku seorang,
Hujan tak teman
bulan tak datang.
bintang tak terang.
langit dah hilang.
sayang dah terbang,
rindu terbuang.
cinta tak dikenang.

hati kata "kau tahu Tuhan Maha Penyayang"
jasad berdiri tanpa berkaki.
roh pergi tinggalkan sepi.
jiwa ketagih kasih hakiki.

Tuhan,
ambil aku,bawaku pergi.
pergi ke sana,ke tempat yang sunyi.

Tuhan,
jadikan aku hati besi;
yang tak mati dibenci
yang tak mati dikeji.

Tuhan,
mohon diberi sabar yang meninggi.
tenang yang tak lari.
kasih yang menghargai.


kisah malam semalam,yang hujan petir guruh kilat segala macam bagai memberontak minta orang-orang sekalian jangan sakiti bumi lagi. jangan dicabut pasaknya bumi.jangan dicantas senyumnya bumi.

Feb 15, 2011

pengajaran : jangan ada niat nak lari dari rumah.


hari ini,waktu yang agak pagi,aku dah keluar ke rumah membawa beg berisi kain baju aku sendiri.
niat mungkin nak lari dari rumah.

entah kenapa,aku ditemukan dengan kawan yang namanya Ariff Abdul Razak. aku ditemukan dengan dia sejurus aku sampai di sebuah rumah banglo yang agak besar,mewah dan yaa,kawasan rumah-rumah orang bangsawan.aku tak pernah tahu Ariff anak orang berada.

setibanya di hadapan rumah dia,kedua ibu bapanya keluar,dan mempelawa aku masuk.

"kawan ariff ke? masuklah",sambil tersenyum

"oh,baik pakcik,makcik" menghulurkan tangan dan mencium tangan ibunya.

sambil mengheret beg pakaian yang agak berat,mereka menyuruh aku meletakkannya di bilik tetamu. aku dengan penat melangkah masuk ke bilik yang serba lengkap.penat kerana tak menaiki kenderaan untuk datang ke sini,cuma berjalan kaki.

aku meletakkannya di atas katil yang agak selesa untuk tak bangun solat subuh.

aku keluar dari bilik,dan rupa-rupanya Ariff ada dua orang abang. aku tak ingat nama kedua-duanya. boleh disimpulkan,mereka berdua kacak dan pemurah dengan senyuman.

di rumah Dato' tersebut,aku menjadi kaku. aku jenguk ke luar pintu,selipar yang aku letakkan di luar sepertinya sudah mengotorkan lantai marmar rumah ini.dan,kedengarannya suara selipar aku,
"tak mahu pulang? aku berasa sangat kecilll di sini"

aku menggeleng-geleng ke arah selipar aku,tanpa aku sedar aku diperhatikan oleh mereka sekeluarga.

"kenapa lina? ada apa apa yang tak kena? siapa di luar?" ,Ariff bertanya dengan nada yang biasa-biasa.

"tak,tak ada apa apa.cuma,maaflahh selipar saya dah kotorkan lantai makcik,pakcik."
sambil menundukkan pandangan ke permaidani yang sangat wangi dan cantik.

suara wanita yang dah 40-an dan berpangkat Datin,ibu kepada 3 putera dengan rasa humble dan tersenyum berkata,

"ishhh,kamu ni,tak ada apa-apa lahh.kita semua ni kan sama saja,tak ada beza.lagipun,makcik tak ada anak perempuan.seronok makcik kamu ada di sini.boleh teman makcik,"

aku menjadi gembira mendengar kenyataan tersebut daripada keluarga mereka,kenyataan bahawa "kita semua sama,tak ada beza" ,respect aku terhadap keluarga ini semakin meninggi. kerana,dahulunya,aku berpendapat keluarga yang kaya,akan timbul jurang pemisah antara yang berharta dengan yang tak berduit segala.anggapan aku salah,dan aku seronok.

kami sembang-sembang kosong,mereka bertanya banyak kepada aku,seperti mahu mengenali aku dengan lebih mendalam,tapi sifat pemalu aku yang kadangkadang tak bertempat menyebabkan setiap soalan mereka,aku jawab dengan satu patah perkataan,sambil tersenyum menunduk.

mereka suruh aku berehat,kerna mereka tahu penat berjalan.aku masuk ke bilik tetamu dan,beg baju aku seperti sudah diselongkar. aku jadi terkejut . . .
dalam hati aku,aku menganggap mungkin bibik mereka yang melakukan hal sebegini,dan tak apa lah. mungkin ini atas arahan Dato' dan Datin. mungkin mereka takut aku bawa benda-benda yang mungkin membahayakan keluarga mereka.

baju t-shirt dan seluar jeans membahayakan??

berselerak atas lantai segala baju-baju yang aku bawa,termasuk pakaian dalam. (ini cukup memalukan,tapi aku tak suarakan.)

aku terlelap atas lantai yang ber-permaidani-kan permaidani yang khas dari negara luar.aku tak reti menyebut nama negara tersebut,boleh terkehel lidah aku.

bila aku terjaga,sepertinya pintu bilik yang dah aku tutup,dibuka.aku tak tahu sama ada aku terlupa menutup pintu,atau ada sesiapa yang membuka pintu dan lupa untuk menutup.

tak apa lah,ini rumah mereka.aku cuma menumpang,sementara.

"daddy rasa,kamu bertiga perlu cakap dengan dia," suara Dato' menyapa kuping telinga aku yang terlekap di dinding pintu.

"baik daddy,kami akan cuba,"

"daddy takut nanti dia bikin lagi perkara yang sama,daddy tak suka.mama kamu mungkin suka,tapi daddy tetap tak kan suka."

aku mengintai dari celah-celah pintu,dan mereka bertiga memandang ke arah sini,arah aku.
dan,salah seorang daripada mereka,anak kedua,memandang tepat ke anak mata aku.

aku jadi terkejut.dia pandang aku?tak,tak mungkin dia pandang.aku cuba menyejukkan hati kecil aku; sambil merangkak ke arah bawah laci dan menyorok di situ.

--ya,bawah laci itu,kalau sesiapa yang masuk ke bilik itu,akan terus ternampak aku.

tapak kaki mereka bertiga semakin rapat,tangan aku menjadi semakin sejuk.pernafasan aku jadi tak menentu.

apa mereka nak buat? apa mereka nak cakap? apa salah aku? baru hari pertama,aku dah buat masalah? masalah apa??

mereka menolak pintu bilik yang tak tertutup rapat,

dan,masih,putera yang kedua terjumpa aku dahulu,berbanding Ariff dan abang sulungnya.

"awak,," kali pertama aku dengar suara dia,anak lelaki kedua daripada keluarga 'Diraja' ,dan dia juga merangkak sambil menuju ke arah aku,yang dah berpeluk tubuh,dan diselubungi perasaan takut dan malu.

jangan dekat! jangan! tolonglahhh! aku menjerit sekuatkuatnya,tapi tak siapa yang dengar.tak ada sesiapa yang mendengar teriakan hati aku.

"awak,,linaa?" dia memandang ke arah aku,dan Ariff serta abang sulungnya duduk di atas katil dan memerhati kami berdua,dengan wajah yang agak blurr.aku tak tahu kenapa.

"a'ahh.boleh stay situ je?jangan dekat sangat,boleh?" ,aku menutup muka sambil menjawab dengan terketar-ketar.

dia menghulurkan tangan. aku lihat tangannya,jarinya.sangat cantik.dan,aku tak menyambut tangannya.

dia mendekatkan diri ke bahu aku,
"lina,maaf. daddy suruh kami cakap.tapi,kami tak sampai hati nak cakap,sumpah."

"saya akan keluar dari rumah ini,sekarang juga kalau itu yang daddy awak nak," tanpa aku sedar,air mata aku mengalir.

"tak,bukann.kami semua suka awak stay sini,daddy dan mama pun suka.kalau boleh,mereka nak kita semua rapat,macam siblings.daddy cuma ,,,,"
dia mengesat pipi aku yang dibasahi air mata,yaa.jari-jarinya lembut.

"dah lahh,tak payah lah cakap,abaikan daddy", Ariff memotong percakapan abangnya.

"kau tak takut daddy marah?",dia bersuara sambil memandang mata aku.

"ahhh,daddy tak kan tahu kalau kita bagitahu lina atau tak.kan abang?" Ariff memandang ke wajah abang sulungnya yang dari tadi duduk termenung.

aku masih menyorok di bawah laci,dan dia masih tetap di sisi aku.
apa lagi perasaan yang Engkau hadiahkan wahai Tuhan?

macam-macam perkara yang berlaku,sehingga sampai waktu makan tengah hari.

aku turut makan bersama mereka,satu keluarga.tapi aku tak berani pandang Dato' yang makan dengan penuh beradab,seperti mama Ariff,dan ketiga-tiga putera milik mereka.
cuma aku yang makan dengan tangan,tanpa memakai pelapik.

kenapa dia masih merenung? apa yang abang awak nak ariff!
aku makin menjadi kurang selesa dengan renungannya.seolah-olah dia mahu memberitahu aku sesuatu,tapi mungkin ego dia yang menghalang.

dan,untuk pengetahuan umum,dalam kalangan keluarga terbabit,aku yang paling kecil,dan agak rendah.

waktu petang,aku duduk di dapur,saja-saja duduk.bukan bersembang dengan bibik,tapi aku suka-suka duduk di dapur.mungkin selesa sebab dia tak ada di dapur.ya,itu alasannya.

"dik,ambilkan gula di kabinet atas," bibik dengan sopannya menyuruh aku.

"kabinet mana? yang ni? jap ehh," sambil berfikir macam mana aku nak ambil sedangkan aku ini tak sampai.

aku cuba-cuba menjengket,harapharap sampai.tapi masih dalam kaedah cuba jaya,
dan terasa seperti kedua-dua lengan aku dipegang,dan dia cuba mengangkat aku untuk mengambil gula,

"bibik,nahh," dia menyerahkannya kepada bibik.

aku masih mengeras di depan kabinet,mengeras dan membeku. . .

"awak,kawan saya ada buat parti hari jadi petang ni,sekarang.nak ikut?",
suaranya yang tak segarau suara daddy nya,dah menyentap jantung aku; yang dah terlopong.

"tapi saya tak ada baju cantik-cantik macam awak,macam kawankawan awak," aku cuba menolak pelawaannya dengan memberi alasan yang paling bodoh aku rasa.

"t-shirt yang awak pakai sekarang ni pun dah cantik lah," dia tersenyum.

aku dengan mood yang sedang bodoh-bodoh,mengikut dia,dan yaa,aku memakai selipar aku.
tak ada masalah kan?

dia pun cakap tak ada masalah :)

sesampainya kami di sana,aku (yang dah memang orang asing) terasa lagi asing,dan aku cuma berdiri di luar sementara dia masuk ke dalam,memberi hadiah.
dan
waww! kali pertama aku tengok parti yang agak grand,yang agak meriah dan kebanyakan yang hadirnya memakai baju yang sangat cantik,secantik pemakainya.
aku tersenyum sendiri melihat mereka,yang bahagia disaluti kemewahan berlipat ganda.

aku duduk di atas rumput karpet,yang tak ramai orang di sini,cuma belon-belon dan yaa.cuma belon-belon yang ramai di situ.aku jadi tenang.

dia yang datang secara tiba-tiba,menghulurkan aku sepotong kek,yang dipenuhi krim berwarna kuning.
dia duduk di hadapan aku.

"awak,tak apa ke saya datang ni? kawan awak tak jemput saya pun =..= "

"sebelum saya ajak awak,saya dah cakap kat dia.saya cakap saya nak bawak adik perempuan baru saya,dan dia terkejutlah.saya ceritalah semuanya,dan dia kata tak apa.dannn,dia harap awak selesa, :) " dia masih tersenyum.

sifat ramahnya,sifat pemurah dengan senyumannya,membuatkan aku menjadi tak janggal bila bersama dia.dan,yaa.aku memang dah anggap dia sebagai abang aku sendiri.

kami makan kek,
dia calit krim di muka aku dan dia ketawa.
ini kali pertama aku dengar dia ketawa (sumpah aku teruja)

entah bagaimana, aku sedang memegang tangannya,dan dia menggenggam erat tangan aku,seerat-eratnya.

sampailah di rumahnya,kami masih berpegangan tangan,dia masih dengan senyuman,dan aku dah tak rasa keseorangan.

bilamana aku disuruh bibik untuk mengambil barang yang tinggi,bilamana aku ingin cuba sendiri,aku tak pernah dibiarkan.dia akan ada,dia tak kan biarkan aku sendirian.

Bidadara mana yang Engkau hadiahkan pada aku wahai Tuhan?
dan untuk kali pertama,aku disukai sebelum aku menyukai.

ini kali pertama wahai Tuhan.

atau,

yaa.ini mainan syaitan.mimpi;semua mimpi mainan syaitan.
cuma kalau mimpi ini berulang lagi,berkalikali,dan dia orang yang sama yang aku mau dia jadi realiti.

lelaki,kalau kau ber-bin-kan Abdul Razak,dan kau memang wujud di dunia ini,
dan
kalau kau membaca ini,
terimakasih aku nak ucapkan.

aku tak sempat nak ucapkan terima kasih dalam mimpi tadi,tak sempat :')

p/s : entah kenapa,sebelum aku tidur tadi,anganangan aku merewang-rewang di sekitar STAR dan MCKK.

*mungkin sebab pagi tadi aku online,dan tiba-tiba di blog seseorang,dia bercerita pasal jejaka-jejaka di sekolah terbabit, =..=


apa-apa pun,
aku harap Abdul Razak bukan daripada nama STAR,
dan yaa,memang ada orang wujud,dan ayahnya bernama Abdul Razak.
cuma,ramai tak terkira.
malas nak kira.
apaapa pun, dia dah buat aku terus menerus mengingati dia.

HAHA ^_^