Aug 12, 2011

mungkin Orang Gila tahu Orang Waras terlebih reaksi separa sedarnya; dan itu lebih gila.


"cerita hari ini macam biasa,bosan"

statement yang pertama,yang diucapkan oleh dia,Orang Tanpa Nama.
lalu,tanpa diminta jawab,tanpa ditunggu jawab;

"dan,hari ini juga,persoalan yang sama dia tinggalkan untuk aku fikirkan pakai otak yang dah lama tak aku pakai"

dalam keadaan sedar;
tangannya dibiar mendepa,
matanya ditutup,kakinya teruskan melangkah,
dan melangkah.

aku yang melihat tak menghalang,
aku yang melihat tak cuba menghentikan;
aku cuma mahu melihat,

bila tiba di suatu simpang,
simpang antara Jalan Mati dan Jalan Saki Baki,
kedua kakinya membelok ke arah Jalan Hati Tempang.

diteruskan berjalan;
sambil suaranya dibiar dibawa angin yang sedang mengkeji-mencaci Pengemis Jalanan,
"aku dah jatuh cinta. jatuh cinta pada orang yang buta hatinya"

selang beberapa saat;
"aku dah jatuh cinta. jatuh cinta pada orang yang bikin aku mati akalnya"

selang beberapa langkah,
"aku dah jatuh cinta. jatuh cinta pada orang yang terlalu ego untuk tunjuk suka"

dan,
akhirnya dia tersadung,
terjatuh,
dan
tersungkur.

mencium tanah yang berlecak,
mukanya nampak kelakar;
muka orang yang bodoh minta uwang dari pengemis antarabangsa.

masih suaranya bernyawa;
"dan,dengan jatuh cinta ini,aku dibiar mati.mati dalam perasaan aku sendiri"

untuk ketawa,atau simpati;
aku pilih untuk berdiam diri.
kerna
Orang Tanpa Nama ini dah bangunkan aku dari mimpi ngeri;
dah sedarkan aku untuk kembali dari mati;
mati yang aku sengaja buat untuk berpura pura membenci
sedangkan hati kata "itu lelaki yang aku cari".






**
Tuhan itu Maha Mengetahui.
jangan ditipu hati sendiri,
jangan dikata benci kalau hakikatnya dah memberi hati.
jangan cuba untuk pergi sedangkan kaki berat untuk tinggalkan realiti.


biar orang kata Pencinta itu Orang Gila,
biar orang kata Perindu itu Orang Separa Sedar Responnya,
biar orang kata yang jelik-jelik pada kau yang sedang asyik bercinta;atau tidak.

yang jelas,
jangan biar akal dibawah-tarafkan.
takut-takut makin ramai bayi kecil yang bergelimpangan.
mohon ya?