Sep 23, 2011

Suara Kerak Bumi

untuk jadi cantik,
kau tak perlukan plastik
untuk membalut wajah yang kau anggap raksasa.

untuk jadi cantik,
kau tak perlukan kawan-kawan
yang hidupnya diselubungi uwang berjuta.

untuk jadi cantik,
kau tak perlukan lelaki
yang mulutnya manis ucapkan
"awak puteri saya yang paling cantik"

untuk jadi cantik,
kau tak perlu dekatkan diri
dengan sekalian golongan yang berpuak-puak
sambil kibarkan propaganda
"beautiful girls all over the world"

untuk jadi cantik,
kau tak perlukan pandangan
dari Majalah Remaja Plastik,
yang menuliskan
"beli 1 percuma 1"

untuk jadi cantik,
kau tak perlukan apa-apa dari luar dunia,
kau tak perlu dapatkan dengan menggadaikan maruah & harta.
kau tak perlu rebutkan dari sekalian Model Yang Tak Cukup Makan.

untuk jadi tercantik,
kau cuma perlu menjadi apa yang kau mahu.
kau cuma perlu ketawa yang tak palsu.
kau cuma perlu ajar diri "Ini Hidup Aku"
atau paling ringkas,
kau cuma perlu bersyukur atas apa yang Tuhan kata
"ini yang terbaik untuk hamba-Ku"

cantik itu ada yang kata subjektif,ada yang kata bukan.
mata kita lainan rasa,
hati kita lainan suara.
tak usah perlekehkan apa pandangan orang terhadap sesuatu perkara.
terima & diam.
atau
terima & buka minda.


accept people's thoughts.
accept people's life.
she/he may be a 'bitch' outside,
but who knows inside?


bitch term i used not for you to imagine his/her behaviour ,but please think out of it.

Sep 17, 2011

down syndrome.

malam ini,
kalau aku menangis lagi,
kalau aku fikir mahu lari dari segala suara hati,
kalau aku matikan diri sekali lagi,
mohon jangan ditanya "alasan apa kali ini?"

malam ini,
kalau ternampak aku berjalan-jalan sendiri
bersama telefon bimbit yang dah pecah-dihempas berkali-kali,
sambil memakai selendang yang kau beri,
tak usah ditanya "dengan siapa aku jatuh hati?"

malam ini,
kalau aku tak pulang lagi,
kalau diari aku dah habis dimamah api,
kalau kawan aku kata "hari ini dia nak jumpa Si Mati"
kalau ada terhidu hanyir darah yang berlumuran di tepi perigi,
tolong jauhkan dunia dari bertanya
"mana pergi perempuan yang jiwanya dah tinggal saki baki?"

dan,malam ini,sekali lagi
kau dah jadikan aku Orang Yang Hidup Tanpa Hati,Orang Yang Mati Tanpa Sepi.

malam ini malam aku,
malam ini aku dah genggam baik-baik suara hati kau yang dah hancur ditikam bertubi-tubi.


malam ini aku tak sunyi,
tapi
mungkin mati.

Sep 16, 2011

satu malam bersama Perempuan-perempuan 'Cantik'

kehadapan segala orang yang hatinya terlalu rasa "Aku Tercantik dalam Isi Dunia"

untuk hari ini,malas nak bermadah segala,
izinkan aku tulis secara terus-terang DAN
maafkan aku andai kata penulisan aku nampak agak celaka untuk malam ini.

AMBANG HARI MALAYSIA,
15 SEPTEMBER,
9.00-12.00 MALAM--KOLEJ.

sepatutnya,Khamis dah boleh pulang rumah,
tapi sebabkan hal ini,semua terbantut nak kemas beg.
semua terpaksa ke dewan untuk hal ini.

rules are always rules.KAN?

tak kisah.
cuma.

kepada kepada yang hadir semalam,kepada yang hadir dan duduk belakang aku semalam,
dengar baik-baik apa aku nak kata,
(kau takkan dengar,tapi baca baik baik)

tolong hargai usaha keras orang yang aturkan majlis.
tolong hormat segala isi dalam majlis.

tak susah kan?
duit tak kurang kan?
muka tak kena simbah asid kan?
pakwe tak lari kan?

janganlah perlekehkan orang,wahai Gadis Yang Rasa Diri Terlalu Sempurna Untuk Caci Maki Orang.

biar aku tulis apa kau kata semalam,

"suara macam tu nak jadi pengacara majlis" (sambil mengajuk-ajuk dan sumpah suara kau paling jelik)

"dah la tu perempuan,muka hodoh then nak menggatal dengan student lelaki.menggedik"

"sampah la bodoh,korang semua sampah."

ini semua apa yang kalian kata.KAN?

dan,
yang paling bingitkan jiwa aku bilamana kalian menjerit seolah olah dewan tu cuma ada kau seorang.
kau menjerit dan terus menjerit dan terasa bangga selepas menjerit.

tak perlu,kan?

telinga aku ada limit untuk volume.sebab aku manusia.
even robot pun boleh musnah dengar suara kau yang terlalu nyaring.

maaf bahasa kejam,tapi aku tak tahan.faham?

lagi satu hal,
terima kasih sebab dah tunjukkan aku yang kau jenis boleh baring ikut suka dekat public.

kau perempuan,muka cantik tapi ?

dan,
aku rasa tak perlulah kau nak caci maki ,kutuk kutuk bahasa kaum lain,kan?

IF YOU WANT PEOPLE TO RESPECT YOU,PLEASE RESPECT OTHERS,TOO.

tak kisahlah kau senior atau sebaya,
tapi
tolonglah.
itu majlis orang.
kau tak perlu bayar pun untuk ke dewan tu,kan?

terima & cuba enjoy walaupun kau tak suka.



umpamanya,
kalau kau buat kek untuk kekasih kau,dan rasanya macam najis,dan kekasih kau buang depan mata kau.

macam tu lah apa yang dirasa oleh kawan kawan kita yang dah usaha nak jayakan majlis.


harap kau faham

& kau dan kawan kawan kau dah memang spoil-kan habis mood aku semalam.


apa apa pun,
SELAMAT HARI LAHIR,MALAYSIA :)

Sep 12, 2011

I accepted the rejection.

"aku sukakan kau"
ini ayat pertama dan mungkin terakhir yang kau akan dengar daripada aku.

"benar?"
"ya.aku sukakan kau"
"tapi aku cuma mahu kau jadi kawan baik."

dan itu ayat terakhir yang aku mahu simpan erat erat dalam kubur aku.

untuk terima atau tak,
aku tak kisah.

untuk sukakan aku semula atau tak;
itu tak perlu.

untuk jadi lelaki aku sampai tua;
mungkin aku bukan wanita yang kau rasa akan sampai syurga.

jadi
dengan menjadi Perempuan Yang Dibiar Senyum Tanpa Hati;
aku mahu katakan suatu hal dan
harap kau pegang sampai mati.

perasaan suka hadir bukan dalam keadaan paksa.
perasaan suka bukan diminta dibalas semula.
perasaan suka paling bencikan perkataan "pengecut"

jadi;
aku mahu gumpalkan segala macam yang dah aku garap dari sekalian dunia yang dah kau tunjuk pada aku.
dan
aku mahu ciptakan sebuah istana yang isinya cuma dua;
SENYUM yang takkan biarkan kau sengsara,
HATI yang takkan kematu untuk katakan "kita kawan dunia akhirat"

Sep 2, 2011

dari kelmarin yang usianya mula bernafas sejak dari 1 Mac 2010;

dalam keadaan yang menyerabut;
diri aku dipakaikan rasa Malu,Rindu,Cinta,Sayang yang meninggi.
senyum aku dibiarkan melebar bersama saki-baki Diri Yang Semalam.

untuk hal yang ringkas,
untuk hal yang tak ada penamat,

tolong dengarkan aku.

aku rindukan kau.terlalu rindu.