Oct 23, 2012

monologue (III)

photo is taken from Aiman Azlan

aku nak cakap sesuatu.

tentang apa?

aku ada rasa sesuatu.

rasa apa?

tapi aku keliru.

kenapa?

mungkin aku tak perlu bagitahu.

......

tapi benda ni membebankan aku.

bersuaralah.

mungkin lebih baik aku pendamkan dulu.

.......

tapi aku rimas.

luahkanlah.

mungkin belum tiba masanya lagi.

.......

patut ke aku berterus terang?

itu kan lebih baik.

tapi.

kau diam.

aku belum habis cakap.

kau diam.

hmm

orang macam kita,kadang kadang mudah tersangkut dengan perasaan sendiri.rasa lemas yang melampau.rasa ditikam dalam dalam.rasa serabut yang keterlaluan.rasa diikat,dibalut,dibungkus dengan perasaan yang kita sendiri tak pasti tu perasaan apa.datang dari mana,apa asal usulnya.kita sendiri tak tahu.

tapi,

bagi aku habiskan bercakap.

......

waktu ini,kita tengah mencari dengan siapa kita patut luah,luah dan muntah.

Allah kan ada.

jawapan kau dah ada.kenapa masih celaru?

sebab aku malu.

kenapa?

aku malu sebab kenapa aku tak boleh cintakan Dia,rindukan Dia lebih dari segala yang aku ada? kenapa aku masih tak mampu nak menangis setiap kali aku bersujud pada Dia? kenapa cuma kadang kadang? kenapa?

hati kita boleh mati.

kenapa matikan hati aku?

dosa yang kita buat kadang kadang kita tak sedar kuantitinya,kualitinya dan kita sendiri mungkin terlalu sukakan dosa yang kita buat,hinggakan lupa untuk bertaubat.bila teringat,ditangguhkan.konon akan ada masa nanti.tanpa kita sedar,nyawa kita boleh ditarik bila-bila masa yang Dia mahu.kita alpa.

.........

jom kita bersembang dengan Allah.minta Dia tolong gantikan hati kita dengan hati yang baru.mohon diperkenankan-Nya.