Feb 28, 2013

Peace be upon you (=

siapa di muka bumi ini yang suka dipinggirkan, diletakkan ditepi jalan walaupun di keramaian orang, dihumban jauh jauh sambil diperhatikan mata mata yang meliar, dan seumpama dengannya.
siapa yang suka?

andai ada yang suka, maka anda adalah orang yang sukakan hal hal sebegitu. maksud hal hal sebegitu ialah hal hal dimana anda sukakan bersendirian, berkeseorangan, tanpa kawan, tanpa sesiapa untuk dilawan dan melawan.
memang jelas, kan?

di sini, nawaitu bukanlah untuk mengetengahkan hal hal yang dinyatakan di atas, tidak.

cuma, bila dah menaip, jari jemari terus menerus menari dan menekan apa yang ingin ditekan dan hasilnya adalah sebuah pernyataan yang sebenarnya itu bukan pernyataan yang ingin aku nyatakan.baiklah, panjang berjela kemerapuannya.

begini,
mungkin aku perlu bersajak
bersyair
atau
berpantun.

tetapi aku tak reti
bersajak
bersyair
mahupun berpantun.
aku tidak reti, tidak mahir dan tidak tahu.
ini serius.

untuk meringkaskan apa yang ingin aku ketengahkan, izinkan aku menulis sebegini;

it is not about the rainbow that coloured your tears,
it is not about the rain that wipe your laugh,
it is not about the sunshine that creates another path after being crushed;
it is not.

it is about you
you and how you treat the rainbow,
you and how you smell the rain,
you and how you look to the sunshine.

it is about how you live your life 
even after your heart has been torn into pieces;
even after your soul has stabbed your from inside;
even after you thinking that you have died.

but you are not.

baiklah.setakat ini sahaja aku rasa aku nak bermadah (konon). ini apa yang aku rasa, ini apa yang aku rasa. andai ada yang tak suka, andai ada yang rasa tak sedap jiwa, andai ada yang rasa terasa, 
mohon pinggirkan jauh jauh 'rasa' anda tersebut.takut memakan diri sendiri sekaligus membaham aku yang tak berapa nak mengerti dengan apa sebenarnya yang kau rasakan.

esok nak main futsal.esok nak main bola tampar.esok nak main bola keranjang.
tamak?
selagi ada orang ajak aku pi main bola, aku akan main.aku dah anggap mereka keluarga aku.
sebab cuma beradik aku sahaja yang suka ajak aku main bola (alasan tak munasabah)

kbai.


Akid, Alwis & Melvin
(gambar di bawah menunjukkan betapa perasannya mereka untuk dibandingkan dengan wajah Rain)

aku tak puas hati dengan mereka,jujur.(muka serius) sebab aku rasa seperti aku dilemparkan berguni guni buah kelapa ke muka gara gara bilamana aku main bowling, asyik masuk ke longkang atau seolah olah penguin putih kecil yang berdiri ramai ramai di lorong gelap itu agak degil untuk jatuh.

aku tak faham.aku buntu.aku keliru.takpa,kali ini aku biar kalian menang (konon). lepas ni aku bawa pembaris untuk luruskan tangan aku supaya Gergasi Bulat Berwarna dapat bergolek dengan tenang dan lurus.tanpa perlu tersasar dari landasan yang benar.

motif aku cerita,aku kurang pasti.barangkali seteresss sebab kalah dengan teruk dan memalukan =,,='


kbai. kali ini aku betul betul berhenti menaip.serius.kbai.

Feb 25, 2013

exploded ,

"would you like to know more about him?"

"No"

"why? is there any man has made you fall in love? is there any man that has replaced his place?"

"No"

"So, let me guess.It is because you have lost hope?"

"No"

"or you have tried your best and get nothing?"

"I didnt try anything"

"then, why?"

"what would you feel if your existence is such an ignorance to him? what would you think if your existence has created a no-solution-problem in his life? what would you do if your existence has really really really been a huge invisible spot to him? what would you say if your existence is nothing to compare with the existence of the dust? and by the way, would you still like to drink a cup of coffee if you know how bitter it is, how sweet it is and how worse it is? not to forget, if you're a really really that 'kind' of person who can accept those weaknesses, then how did you act?"

"is there anything to do with me?"

"when you have been treated like a trash and have been throw to the dustbin, did you feel okay and fresh? did you feel energetic and good? did you feel anything?"

"why you keep on giving me the questions to my questions?"

"because you didnt know how hard i have gone through.you keep on assuming and judging. you didnt give people chance to speak. your thoughts say that 'I'm good enough at reading people's mind.' So, in a polite way, please make a judgement on my questions. let your assumptions answering my questions."

"I'm just asking you one question about him.Is there any problem? You get mad too sudden"

"that one question might lead you to another question(s). Re-think before you re-ask. I'm done."

Feb 20, 2013

"you can tell people about your pain,but they cant feel how much it hurts you."

jangan mengalah sebelum berlawan.
jangan mengeluh sebelum kehadapan.
jangan menyerah sebelum selesai nafas.
jangan menangis sebelum merasa nikmat sakit.

biar orang kata kita EGO, asal kita tahu untuk bangun.
biar orang kata kita DEGIL, asal kita sedar kita mampu berlari.
biar orang kata kita LAGAK HERO, asal kita percaya Allah Maha Penyembuh.

biar orang nampak kita biasa-biasa,
biar orang nampak kita seperti raksasa.
jangan ditunjuk peritnya rasa
jangan dipamer sesaknya jiwa.
Tuhan ada.





p/s : i have told you before; only my mum can make me walk to see the Doctor.none of you can.




Feb 16, 2013

"kadang kadang kita tak sedar apa yang kita cakap,kita tak sedar apa yang kita sampaikan pada orang.dan kadang kadang itu sengaja ataupun tidak sengaja"






these pictures will speak to you.
those words are trying to wake you & me up.

feel & understood.

tak ada istilah 'terlambat' untuk kembali kepadaNya.
kita adalah manusia yang biasa-biasa,
kita adalah manusia yang lemah dan tak berdaya,
sombong tak patut ada dalam jiwa
bongkak tak perlu ada dalam rasa
kerna kita adalah sama sahaja - -
 kau rendah, aku rendah. kau tinggi, aku tinggi. kau berlari, aku berlari.
aku tersesat, kau membimbing.
aku tersasar, kau ingatkan aku tentang Allah Yang Maha Esa
aku tersungkur, kau hulurkan doa untuk aku bangun.
aku terleka, kau ketuk hati aku untuk bersujud padaNya.
aku terhanyut dengan dunia, kau tarik aku untuk berzikir padaNya.

kau & aku adalah saudara.
kau & aku mahu sama sama ke syurgaNya.

ingatkan aku andai aku terlupa.

Feb 15, 2013

tak ada kaitan dengan result.tak ada kaitan.sebab aku pun tak boleh buka esmp lagi.

did you ever feel something like these;

you read something and even the simple word can kill your mood at that time? you stare at that word(s) several times, look at it over and over again, and you heart beats faster,faster and it hurts; too painful. out of sudden, you wipe your tears. you try to act cool, breathe it, breathe out but it doesnt work. it cause much pain. you ignore those people around you,it seems like you're alone even the fact is it is crowded with people's voice. it breaks you, it breaks you. then, people say "it is okay.move on.smile" . yes you can move on, you can smile but you ask them back "did you feel the way it breaks me? did you feel the broken feelings? did you know how long i have hold on? did you know how weak i am?" and they answered "no we didnt. we cant feel the way you do. we didnt know how much the pain of your tears.but we know you're strong because you're standing in front of us,and you're saying Allah is with you,always".

whatever it is, Allah wont and never leave you alone. Tell Him everything,tell Him. He is waiting for your stories. He is waiting.



Feb 14, 2013

Abu is Pak Ali's son

one day,Pak Ali's son who named Abu had a walked for a while; alone. He did not have any friend because he believed that being alone is not bad at all as he can laugh, cry, smile, scream or do anything that he wants without being distracted by others. While he was walking along the street,


 he suddenly sat and his body started shivering. He could not think, speak and had difficulty in breathing. There's no people at that place because he chose the No Entry Place so that he would not be disturbed by people. Abu felt miserable, upset, empty and those negatives feelings caught him and tied him tightly. He wanted to scream but he could not even voice out his voice.
 And then, Abu started to imagine something that he thought those imaginations could help him to remove these feelings away. In his imagination, he is flying high and high. He is trying to get something. He flies away like a Superman, Batman, Ultraman, and Other-SuperHero-Man but the different is, Abu has no special suit like them. He just has a smile and that is the only power he has to fly up up and away. Out of sudden,
 Abu woke up from his imaginations. He knew that he has to eat as his stomach was shouting out loud. Perhaps, this is the reason why Abu feels those things. He is hungry. So do I.

Good night
(=

Sorry #Broken English. I'm learning (=

p/s : hasil lukisan akibat kebosanan yang terlampau sebenarnya.HAHA.

Feb 13, 2013

Cerita Dua Minggu Lepas


"mereka tebang pokok bukan dengan cara menebang menggunakan alatan yang moden atau tradisional.mereka mengelilingi pokok terbabit,caci maki hamun hina bagai dan lama kelamaan pokok tersebut mati dan tumbang.begitulah caranya"

ini apa yang aku peroleh daripada cerita apa entah,
pasal anaknya Disleksia (ini rasanya ejaannya.kurang pasti)

fikirlah kenapa aku salin & tampal dialog tersebut.fikir
(=




Feb 10, 2013

Anak Itik Tokwi Mandi Dalam Kolam

i would like to thank to you. yes, you. thank you for giving me another piece of puzzle for me to continue the journey,my own long unseen journey. but yes i keep walking.

you have given me another hard,tough times.thank you.
you have shown me The One Who Can Make You Move Forward Is Yourself And Not Other People.
you have actually taken a few moments in my dreams.thank you.
and
you have taught me something that i called it "If you cant run,keep walking. if you cant walk, keep crawling. if you cant crawl, keep trying."
thank you.

people might think;
i fall.
i cry.
i scream.
i lost hope.
i sit alone.
i sigh.
i take all the blame.
i hit myself.
i give up.
i text a friend of mine "i wanna die"
and
i die.

i beg to differ my dear people.i beg to differ.

People.
you can think the way you want to think.
you can.
keep on thinking as the way you want to.
i cant stop you
but i can correct you; if you want me to.

by the way, congratulations, your imaginatio(s) is kinda exstreem, i salute.
but
let me put 'reality' in your Imagination-To-Be

yes i fall
yes i cry
yes i scream
no im not losing hope
i sit with my family,friends and cats
no i do not sigh
yes i know it is my mistake,and im trying to go to the right path
im not giving up,im not
yes i text my friend "lets eat together"
and
who am i to kill myself?
who am i to hurt the body that i borrow from Him?
who am i ?

killing yourself is not the way to make all the problems die.
killing yourself is not the way to run away from the problems you have made.
killing yourself is not the way.

kill your imaginations first my dear people.
that assumption(s) is too over-dose i think (=

you might ask 'to whom i say thank you?'

the answer is; myself.
i would like to thank to myself for being strong and strong after all this while (=
and even if at certain time you feel too weak, but you still can stand and smile. thank you (=


#sorry broken english.im learning by the way (=

Feb 9, 2013

and,I choose to be strong

Dear Fireflies,

when The Moon cries,
when The Stars hide themselves high,
when The Sky gives a gloomy light,
come with me,come with me tonight
walk with me,run with me tonight
so that my dreams wont be too dark, and not too bright

lets have a few miles journey my dear Fireflies
lets have it together with The Imaginary Friends of mine (:

Feb 8, 2013

sometimes,i have to admit that im not strong enough to hold this,alone.

Mungkin
malam ini aku cuma ada
beberapa gugusan bintang
dan tiada bulan sepurnama semalam.

Mungkin
malam ini aku cuma ada
sebuah balang yang 
disebelahnya beberapa ekor kunang kunang
tersenyum riang.

Mungkin 
malam ini aku cuma ada
imaginasi yang isinya
adalah helaian cerita semalam
bersama warna yang tak terang
dan hampir tenggelam.

Mungkin
malam ini aku cuma ada
detik masa
yang detiknya tak berbunyi
dan tak berfungsi.

Mungkin
malam ini aku boleh
bersama diri sendiri
dan kunang kunang di sisi
untuk melihat
gugusan bintang yang menyendiri




Feb 7, 2013

Tengah Hari

Hari ini rasa macam nak menulis banyak banyak.mungkin kerana warna air (water colour) aku dah hilang lesap entah ke mana,maka dengan cara menulis, mungkin dapat menggantikan kemahuan aku untuk mewarna. dan mungkin juga aku tak tahu apa yang sedang aku tulis.abaikan

Ibu, ayah, adik adik dah pulang dari sekolah. kelihatan mereka begitu bersemangat kerana masing masing lapar. seperti biasa, siren akan dibunyikan "MAKAAAANNNNNN" 

lauk pada hari ini ialah ikan masak taucu, sambal sotong, tempe masak Jawa (aku tak tahu nama sebenarnya), salad hijau, sambal tempoyak, nasi putih dan sedikit kasih sayang di dalam setiap masakan.

"kak na, ini ada epal dan betik. kenapa tak masuk sekali dalam pinggan?" Fadhli memerli aku gara gara mengambil kesemua jenis lauk. aku kurang pasti kenapa hari ini nafsu makan aku terlalu mengganas.barangkali ada sesuatu perasaan yang mengganggu aku sejak semalam (mungkin) dan kemungkinan ini aku nak tolak ke tepi kerana aku malas mahu memikirkan perihal kenapa nafsu makan aku mengganas pada hari ini.

kebiasaannya, apabila tinggal tiga orang di meja makan dan salah seorang daripadanya ialah ayah atau ibu, maka kedua orang beradik akan berlumba makan secepat yang mungkin untuk mengelakkan diri daripada mengemas meja makan. dan itu yang berlaku antara aku dan Fadhli, tetapi Fadhli nampak gayanya tadi sangat tenang dan tidak gopoh gopoh, mungkin kerana ayam goreng masih banyak di atas meja makan.

aku meletakkan baki salad di dalam pinggannya dan dia meletakkan semula dalam pinggan aku dan kejadian tersebut boleh dikira berlaku 5 pusingan dan terpaksa berhenti kerana ibu mencelah

"nanti gaduh"

kami tersenyum dan aku menyampuk "macam kucing" dan ibu menyambung "kucing dengan anjing"

aku tersenyum.

"siapa yang kena samak eh?" soal aku kepada Fadhli dan dengan yakinnya dia menjawab

"kak na la kena samak" snap ! nampaknya anjing di sini ialah kau! seloroh aku dengan dia.

dan mungkin kerana suaranya garau, dan mungkin juga kerana dia lelaki, ketawanya sangat kuat dan dasyat. aku taktahu apa yang diketawakannya.katanya dia tersilap cakap,dan mahu menukar jawapan

"bukan kak na,li la yang kena samak" dia cuba nak menegakkan benang yang basah


Dapur Jumaat


hari ini hari Jumaat,hari yang indah dan alhamdulillah aku,ibu bapa,beradik dan sesiapa yang masih hidup,alhamdulillah masih hidup di hari ini. dan, pesan ustaz dan ustazah dan penceramah dan kawan kawan, pesan mereka;

"hari Jumaat jangan lupa baca surah al-Kahfi.amalkannya"

baiklah.pada hari ini, aku terlebih tidur. mungkin gara gara aku memang berniat untuk tidur melebihi waktu atau aku sengaja melebihkan waktu tidur atau kedua duanya sekali. aku kurang pasti.

seperti biasa, bilamana aku ada mood untuk ke dapur, aku akan ke dapur. yalah, dalam keluarga aku, beradik aku anggap aku anak lelaki, maka kerja di dapur aku rasa bukan kerja aku (andai dibaca oleh ibu atau akak aku,pasti pipi aku ditampar laju laju.baiklah.tarik balik pernyataan di atas)

Cerita Satu

Nasi Lemak telah dibelikan oleh kakak di kedai makan dan dibungkus untuk aku makan. selalunya, aku dan kakak aku akan makan pagi bersama sama.tapi oleh kerana pada hari ini aku terlebih tidur, makanya , kakak aku makan pagi bersendirian, memandu bersendirian dan pulang bersendirian. sedang aku tidur dan entah kenapa Adibah Noor ada dalam mimpi aku, telefon aku berbunyi.

"Lina. masih tidurkah?" jangan pelik, kami beradik memang sukakan bercakap menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (tinggi lah sangat)

"sudah bangun" padahal mata masih terpejam

"nak tahu sesuatu tak?" nada seperti mahu memberi aku bangun seratus peratus

"apakah?" mata aku digosok gosok

"mahu tahukah? akak tertinggal kunci rumah. dan di dalam rumah, tiada kunci rumah."

kali ini aku betul betul bangun "habis tu? macam manakah? kuncinya dimanakah?"

"itulah.kuncinya kesemuanya akak rasa ada pada mak, dalam kereta mak"

"macam mana akak nak masuk dalam rumah?" aku bertanya serius

"kau buka lah pintu dapur.akak masuk dari belakang"

macam ninja

Cerita Dua

selesai mengemas meja, dan sedang membasuh pinggan, piring, mangkuk, sudu bulat, sudu garfu, senduk, sudip, dan beradik mereka, kami akan bersembang. dan kadang kadang perbualan kami akan didengar oleh Mak Cik Belakang Rumah, Makcik Tepi Rumah dan Makcik Yang Rumahnya Berdekatan Dengan Rumah Kami. (panjang juga nama dia)

"hari tu akak masak nasi lemak waktu tengah hari"

"bagusnya!" nada teruja sebab tak pernah pernah pula dalam keluarga aku ada orang masak nasi lemak di tengah hari

"tapi ayah mengamuk,marah.katanya 'macam mana nak bakar kalori kalau tengah hari pun makan makanan macam ni.dah la pagi malas nak masak, tengah hari makan makanan berlemak' " dan nada ayah cuma kami beradik yang faham. memanglah dia marah, tapi nadanya kami anggap kelakar sebab cara dia bercakap sebenarnya buat kami ketawa.

"ayah makan tak nasi tu?"

"mestilah makan"

" -..-' "

Cerita Tiga

"Lina Si Comot tu nak keluar lah. pergi buka pintu" jerit akak di dapur kerna aku berada di ruang depan

"baik. 'Comot kau ni kan, lepas kenyang je,nak keluar. lepas makan je, nak keluar. cubalah cakap terima kasih ke , apa ke. ni tak, meow je kerja kamu' " aku membebel pada Comot dan mukanya seperti tidak bersalah

pintu dibuka, anaknya yang pertama melompat masuk. Comot menjilat jilat badan anaknya. dan ya, anak keduanya pula melompat masuk dan Comot menjilat jilat badannya pula. dan mereka berseronok di ruang depan dan aku terkebil kebil "kata mahu keluar. macam cakap dengan kucing la korang ni" aku memarahi Comot.

makanan anak anaknya dah disiapkan di dapur, mereka beradik berlari ke sana.dan Comot seperti sedang memaragi seseorang, bulunya meremang dan dia menunjukkan taring kucing.

"akak, Comot gaduh"

"biasalah, mesti kucing tu perempuan"

aku selidik kucing yang dikatanya perempuan, tapi hampa. aku kurang pasti

"mana akak tahu dia perempuan?"

"tahulah" nadanya begitu yakin

Cerita Empat

banyak pula cerita kat dapur ( =..= )

kami sedang bersembang perihal masa lampau. sedang bersembang, banyak pula keluar perkataan 'KALAU'

maka dengan yakin aku berjalan tangan di belakang, seperti bos yang melihat pekerja pekerjanya membuat kerja, aku berkata

"akak, kawan na cakap, KALAU tu bila letak atas gajah, gajah pun mati " muka yakin dan senyum

"huh?" akak menunjukkan muka kurang faham atau kurang dengar, aku tak pasti

"akak faham tak?"

"tak"

"tak apalah. penat na dengan yakin bagitahu kata kata pujangga kawan na,tapi hampa"

"lantak kamu lah lina oii.banyak mulut betul" katanya seperti dia itu pendiam sangat, konon =..='


Habis Cerita. Penat menaip. Selamat Jam 11.30 pagi semua (senyum)


aku ambil di Facebook Aiman Azlan.
selamat beramal (:

Feb 6, 2013

Ini Panda

hari ini aku rasa mood aku ke arah membuat karangan berpandukan gambar di bawah.
kenapa?
kerana aku sedang cuba nak menyibukkan diri selain daripada menunggu sesuatu yang tak pasti.
dah mula mengarut.

ini ialah panda. ini adalah seekor panda tanpa badan,tangan dan kaki yang lengkap. panda ini ditemui di Google Image dan alasan kenapa gambar panda ini ada di sini ialah kerana aku sukakan gambar panda ini. panda ini tiada nama kerana ini bukan panda aku dan barangkali aku tak mungkin ada seekor panda untuk dibela kerana kawan aku berkata bahawasanya panda tidak boleh dibela kerana panda ialah haiwan yang dilindungi. baiklah, noktah di situ kerana aku juga semput membacanya.

selain itu, panda ini sebenarnya boleh juga jadi seekor beruang, kura kura atau apa sahaja perkara yang kau imaginasikan kerana gambar ini tidaklah seperti panda (atau imaginasi yang kau imaginasikan) yang sempurna.

baiklah. rasa  penat menaip. ini sebenarnya bukan karangan mahupun essei kerana sepertinya tiada format seperti karangan yang diajar oleh Cikgu Bahasa Melayu di sekolah rendah dan sekolah menengah aku.

selamat malam.





Feb 5, 2013

Pagi yang suam-suam.

seperti biasa, ibu akan mengejutkan aku untuk bangun,mandi dan solat subuh (kerna zon di rumah berbeza dengan zon di luar rumah) . selesai aku mempersiapkan diri dan solat, ibu telah pun berangkat ke sekolah bersama adik adik. kemudian,

"Lina,cepat siap."

"nak kemana?

"makan pagi"

"awalnya."

"lepas tu terus ke rumah opah."

"ohh"

macam biasa, aku tak diizinkan oleh kakak,ibu,ayah dan adik beradik untuk memandu kereta kerana dkhuatiri akan menyebabkan kemalangan jiwa atau paling kecil; tekanan perasaan para penumpang dan pemandu kereta yang lain.

sedang kami melalui di kawasan hadapan hospital,kelihatan ada dua buah ambulans sedang menyalakan lampu yang berbentuk segi empat tepat. ramai orang berada di sana,seperti ada berlaku kes yang tidak diingini. kemudian, kerisauan aku dipecah-belahkan oleh pertanyaan kakak yang sedang memandu,

"ada kenduri apa kat sini?"

Feb 4, 2013

senyum.
teruskan melangkah.