Nov 17, 2013

Senyum (ii)

Setelah dikorek-korek,digali-keluar dan dibelek-belek; hati aku keluarkan. jiwa aku bentangkan. rasa aku hamparkan.

Tarik nafas dalam-dalam.

Sedih,sebenarnya.
Terkilan,sejujurnya.

Tarik nafas dalam-dalam.

"Kau tak boleh biar perasaan ni kongkong kau."

"Apa aku boleh buat kalau tu je yang aku mampu?"

"Bebaskan. Biar dia pergi. Biar rasa tu mati"

"Cakap senang. Cuba kau rasa"

"Degil."

Orang kata,
kalau diikutkan hati,mati. ikutkan rasa,binasa.
Peduli apa aku dengan peribahasa semua.
Pernah kau merasa?
Kalau secalit pun tak pernah,jangan di-kondem rasa orang lain.

**Perasaan yang menggila menghasilkan penulisan yang tak ada jiwa,tak ada manusia.**

Rindu adik.
Rindu sangat.

ahhhh.


Tulis macam belacan.



Entah kenapa rasa ni buat aku rasa macam nak baling batu bata yang ada kat sesiapa saja yang buat aku jadi raksasa.


Sesiapa sahaja.


Raksasa.


Sesiapa sahaja.

**dangg,kena diri sendiri.



Kbai.

Nov 12, 2013

Monolog (?)

Alkisah seorang manusia yang sedang cuba untuk tak serabutkan diri tapi terpaksa serabut dek keserabutan yang terlalu serabut. Maka, manusia ini membuat satu keputusan dan satu tindakan.

"Aku kena buat jugak"

Terdiam dan teruskan berfikir. Ambil telefon, campak. Ambil semula dan cari nama.

"Dah jumpa!"

Selang beberapa saat, "Buang masa" Telefon dicampak, lagi.

Sementara berfikir kononnya, Chipsmore digigit gigit dan bersepah di lantai. "Okay, tenang"

Berlari anak ke bilik mandi, mandikan gigi dan pipi yang penuh cokelat, "Segarnya!" dia senyum sorang-sorang.

Dia cuba tenangkan diri,lagi, sambil menarik comforter melitupi tubuhnya serta kepalanya.
"Selamat malam dunia yang serabut"

Rutin harian yang dicuba untuk hantar pesanan ringkas tapi tak berjaya. Rutin harian yang dicuba untuk dial nombor tapi tak berjaya. Rutin harian yang rumit tapi diteruskan.
________________________________________________

Perasaan bila disimpan dan dibiar lama -- berkulat, katanya.
Tapi, tak bagi aku.

Perasaan yang disimpan dan dibiar lama --
tumbuh bunga
duri
dan
reranting pokok yang dihujungnya dedaun renek.

Bukan nak kata perasaan ni segar subur dan baik;
tapi
ini yang dirasa
ini yang aku rasa --
serabut.

Oh dan Hai kau yang membaca
(aku harap kau yang membaca) --
Aku sukakan kau dan taktahu sejak bila
Aku sukakan kau dan taktahu kenapa
Aku sukakan kau dan kau tak tahu apa apa.
Mungkin sebab kau sibuk dengan mereka-mereka
Mungkin sebab kau sibuk dengan masa yang tak ada
Mungkin juga sebab kau dah sukakan sesiapa. Eh ?

*patah*

Ok.
Selamat malam.
_______________________________________________________________


*Gambar dia atas merupakan gambaran ringkas bilamana manusia tersebut cuba nak contact manusia lagi satu,risaukan dihempap dikejar dan akhirnya dia terpaksa berlari dan terus berlari*


Nov 8, 2013

Bad thoughts negative feelings ; please please go away.



“Dari Abu Hurairah berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Aku peringatkan kamu dari prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling bohong. Dan janganlah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan, ke’aiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan (yang bukan-bukan), janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad (dengki), jangan berbenci-bencian, janganlah membelakangkan (saudaramu seagama). Dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara”
[HR Bukhari]

_________________________________________________________

susah,tapi kena cuba.
sama macam nak turun ke kafe,nak makan. kalau taknak,memang takkan turun. tapi kalau betul-betul nak dan terlalu nak sebabkan nak,
automatik rasa malas tu campak luar tingkap dan eh dah sampai kafe rupanya
:)

fighting Lina !