May 13, 2010

life&death-am i strong? insyaAllah.i am :)

bukan pakar motivasi.bukan pakar kaunseling.

ramai yang suka teriakkan pada dunia,
"ahh! lebih baik aku mati.semua suka.lebih baik aku pergi!"
" kan lebih baik kalau aku pejamkan mata untuk selama-lamanya"
"kenapa aku hidup? kenapa tak matikan aku sebelum semua ini berlaku?"

dan aku salah seorang daripada yang ramai :)

dalam mood yang tak tenteram.dalam fikiran yang kucar-kacir.emosi,kita tak kawal.
emosi sepenuhnya emosi yang kawal

kita dah berperang.perang dengan segala amarah.segala kita hentam.segala kita pukul
segalanya amuk.semuanya membelasah kita.fizikal.mental.kita lebam.sakit.
dan untuk semua rasa sakit;pedih;yang kita gelar rasa ter-amat seksa,
emosi mula mengawal segala rasa.mula cuba menguasai jiwa.minda.
secara tak sedar-kurang sedar-separa sedar,
percakapan di luar kawalan.jeritan di luar keadaan.segalanya berantakan.

soal kematian.
setiap yang hidup memang akan pergi kembali ke tempat asalnya.
kita tak tentukan semua.kita tak tentukan masa pemergian kita dari dunia selama-lamanya.
bukan kita yang tentukan.
dan
kita tak layak untuk menentukan.
tak layak.

Tuhan dah bagi segala yang kita perlu.segala-galanya.
(mungkin dalam bentuk yang kita minta.atau lain coraknya.)
(kadang tak secepat yang dipinta)
kita masih rasa tak sempurna.
masih rasa tak puas hati.

dalam kecelaruan,
sesenang-senang kita mohon kematian.


orang yang dah tak punya oksigen, bermati-matian nak hidup semula.
hanya pemilik jasad yang tahu untuk apa :)

_________________________________

yes,
i admit that
these were what i have done before
and
i hope He will forgive me.

spirit to breath
spirit to make people that i love to smile
spirit to stay in this world
spirit to take care of my parents
spirit to do everything that i have to
is
what i need
to say
"thank you Allah because i am still alive today"

___________________________________

people,
to say "i want to die" is easy as 123
to say "i have to stop breathing" is too simple as ABC
but
to face it
to face it
it is not as what you & me had imagined
take these "death" word away from your mouth
note;
i am not ask asking you to forget about the death

people.
He knows what is the best for us.
He knows we can go through what He have planned for us
and
be strong
be strong
He is always with us
always
always



May 12, 2010

GEGS-history is not a toy to play with



"warghhhhhhhhhhhhhhh!!! warghhhh! warrrrrrrrrghhh!!!!!!"

5sc1 (meremang bulu roma.gelabah.seram-sejuk.tertanya-tanya)

ustazah dalam kelas (sambil ambil tas tangan) lari pecut.macam 100meter.keluar kelas.

pengetua berlari naik tangga "maharaja" blok A berhadapan kelas kami.

students: weyh.apasal? siapa mangsa kali ni? suara gila jantan! macam monster!

*headache kembali menyerang kepala aku

teacher masuk.baca doa.

"okay class.jangan panik.try to focus to what i want to teach you."

----teaching-----

teacher;
"hari ni dah 3kes.yang dua students tu tak agresif macam yang ni. just lemah2,perangai pelik.please be strong inside.penuhkan jiwa kamu.berdoa.berzikir."

budak tu dibawa turun oleh 4 orang cikgu lelaki.masing2 pegang tgn&kaki.memang cara bawak tu kejam.tapi,bukan kisah pasal budak tu,tapi benda tu.sorang cikgu marah bila budak tu menjerit.

aku: weyh,apasal cikgu marah budak tu?

nadzi: bukan kt budak tu lahh.kt benda tu.memang kena buat macam tuh

sir pulak masuk

student: sir, budak tu macam mana? macam mana bole kena?

sir: anta balik.bawak berubat. dia hampir2 nak naik ke menara tu.

student: kalau naik ?

sir : blok ni kan bangunan lama,usang.dia suka tempat2 macm ni.dan menara tu kan usang,lama.dia nk bawak budak tu naik atas.bila da naik,terjun.mati.

student: tu je point dia?

sir: a'ah.oke.buat soalan ni.

-----end of the class-----

tempat: surau
aktiviti: solat zohor 1.20-2.00

semua batch form5 bersembang pasal insiden hari ini.masing-masing bukak mulut.cerita.cerita.cerita

datang tiba-tiba depan aku, " lina! ya Allah! takut! depan aku! depan mata! muka dia,menakutkan.aku tgk dgn mata aku sndiri.menjerit2."

dah masuk dalam saf,
"aku tgk weyhh! muka dia hitam sangat2.tak ada coklat.mmg bukan kulit manusia.macam kita.bwah mata merah."

"mata dia putih.tak ada anak mata."

"dia lalu depan surau.dengan mendengus.cara dia jalan,mmg ganas.dia menuju ke tangga yang ke 5sn3 utk ke menara.ckgu dah nmpk dia.ckgu rasa lain macam.ckgu kejar.ckgu lompat kt tmpt pemegang kt tangga sebab nk cepat.budak tu laju.cikgu terus duduk atas dia.budak tu kecik je! boleh pulak dia tolak cikgu,cikgu pelanting ke belakang.dah nak naik ke menara,cikgu sempat tangkap.cikgu laungkan azan.dia menjerit-jerit.berair mata budak tu"

"aku nmpk ustaz terkumat-kamit sambil tgk gmbr2 pengetua kt dinding (area menara) "

"dah 3 kali budak yang sama ni kena. sebelum ni kt makmal.tendang2 cikgu.kesian gila cikgu tu"

"nk tau tak? dia tumbuk muka cikgu fizik kita!" (laughing)

*memang kelakar.sian ckgu =.=''

"aku nmpk budak tu memang menyeramkan.aku kan kt makmal KPEC. aku tgk dia.jalan.macam kejar aku.sebab tu aku takut gila ni."

tahun ni dah banyak kejadian macam ni. banyak sangat.

"kemungkinan besar sebab kedatangan "kawan-kawan" . dorang kan ada something yang entahlahh. maybe that thing is having their war.to take this place.as their home sweet home.

the winner is deserve.

________________________________________

yes.it is haunted
long time ago
maybe until the world meet the end.

please protect me,Ya Allah.
please protect my friends.
please protect my teachers.
please protect us.
please Allah please.



tempat: hadapan bangunan utama Blok A
situasi: cuba menenangkan pelajar.berbaju hijau tua


May 7, 2010

belang-lompang

kepada semua isi alam; yang semuanya aku rasa kontang

mohon tak perlu bangkang atas semua yang aku rasa ini dah songsang
tak perlu langsaikan perang pada si orang yang dah tak punya berang
jangan sibukkan soal sekarang atau dahulu yang dah terbongkang dalam setiap jarang
ya.perempuan-perempuan yang kau rasa jalang,lelaki-lelaki yang kau anggap dalang segala usang
segala-galanya yang kau sendiri takrifkan terkebelakang;
kau sendiri tak sedar nafas kau terlalu longkang;jijik dipandang; langkah terhuyung-hayang
apa jenis manusia yang kau mahu aku labelkan? kongkang? atau jembalang?
nah lihat dalam balang cuba pegang jangan genggam
apa mungkin terlepas dari hilang atau kau hadirkan suatu lubang yang tak nyata dalam terang?
perempuan-perempuan yang kau hebohkan jalang; sebenarnya kau menutup diri kau yang hakikatnya dah gersang.
lelaki-lelaki yang kau teriakkan dalang segala usang; kenyataannya kau yang terlalu tanggang

peringatan ya; jangan pupuk rasa bangkang. aku ini orangnya tak tenang.nanti diri kau seringnya tumbang.aku tak bersalah.salahkan diri kau yang tak sedar diri menumpang dalam bayang.