Jan 31, 2013

#senyum (:

bila malam hadiahkan bintang
bulan hilang tanpa senyuman.

bila malam hadirkan purnama
bintang kabur tak beri cahaya.

bila malam tak ajak sesiapa
keduanya muncul
tanpa suara

_____________________________________________________

"tunggu siapa?" suara jelas tak jelas menegur; tersenyum, ahh kecacatan di pipi,subhanallah.cantik.

"tak tunggu siapa siapa.mungkin rasa nak menyendiri" menunduk.

angin tak seperti biasa; tak kencang; tak perlahan.sedang sedang. matahari barangkali tengah marah,terik amarahnya. awan mungkin dah sarat kandungkan air malam tadi,langit nampak bersih;tanpa contengan,tanpa lukisan.

"boleh aku tumpang menyendiri sama?" sekali lagi bagi aku senyuman cantik. sapu-sapu kerusi kayu dengan tangan kirinya.membetulkan kedudukan,menghela nafas lega.seperti baru selesai menghadam segala jenis beban yang membebal.

kedua nya senyap. diam. kedengaran bunyi bising kenderaan beroda dua, tiga, lapan dan ada juga yang diseret. oh kotak sampah.
detik jam juga tak bersuara, barangkali kehabisan bateri. matahari seperti mahu sorokkan rasa di sebalik awan yang baru datang; redup.

"kau siapa" serentak. senyap. senyum. ketawa kecil. kembali ke posisi asal ; senyap.

____________________________________________________

alhamdulillah, masih bernafas, masih mampu untuk tersenyum, masih mampu untuk bangun dan bersujud
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah

hari ini rintihan hujan jadi peneman azan subuh.selimut seperti bermain 'tarik tali' dengan syaitan dan iblis. makin nak bangun, makin berat mata ditutup. makin nak buka mata, makin seronok ajak bermimpi. pagi pagi lagi Allah nak uji tahap 'ketenteraan' kita; sama ada kuat atau mati. alhamdulillah, berjaya. subuh didirikan. usai segala yang lazim dilakukan, 

. .. . . .

... . . .

"kuat.tabahkan diri"

.. .. . .


. . .. 

"kuat.jangan jatuh"

.. . .  . .


"kuat. sakit ni cuma sementara. bangun. jangan menangis"


. .. . .. 

"sabar.ingat,Allah bagi sakit untuk hapuskan dosa dosa kau dulu,insyaAllah"

 . .. . . 

*collapse*

__________________________________________________


malam ini
bulan diajak bersama bintang
untuk penuhkan Impian Dalam Balang
supaya tiada kunang kunang yang
terkorban
untuk diisi dalam balang

O Allah
while this pain is torturing me
while this pain is trying to bring me down
while this pain is 
the only pain

i'm hoping to have the better me
for tomorrow
and
the next day
till I meet You
then.

______________________________________________________



Jan 30, 2013

flashback ,


tiba tiba rasa macam nak kembali ke zaman hingusan (masih sekarang berhingus juga)

tolak telefon bimbit jauh jauh,
gali lumpur dalam dalam
baling laptop (secara sopan) ke atas katil
panggil sekalian ayam opah keluar dari reban
buang segala kemudahan ke tepi
kembalikan nostalgia kelmarin,dulu dan ke belakang.

*bunyi bising*
"woi lina,adik kau kena buli"
"siapa? mana? "
"tu, kat luar kelas"

tanpa fikir jawatan ayah di sekolah
tanpa fikir aku jantina apa
tanpa fikir apa apa,

"kau siapa?"
"kau kakak dia?"

tak fikir dua tiga kali,mahupun sekali,
*dussh!* tumbukan padu tepat pada sasaran muka budak yang serendah bahu aku
berambut tak begitu botak, berkulit agak gelap,baju tak masuk dalam seluar.

tarik tangan adik
"kau okay?"
*menangis*

#momenbudakduabelastahun
_________________________________________________________

*kelas berterabur.cikgu mesyuarat*

pengumuman;
"para pengawas diminta menjaga kelas masing masing.terima kasih"

bergegas ke kelas berkenaan.buku catitan dibiar kemas dalam poket baju kurung.pen digenggam.langkah dipercepatkan.

"gila.kelas ni lagi"

pelajar berkeliaran.berlari.bertempikan.

"diam"

tak dengar.

"diam"

masih bising

"WOI DIAM LAAAAA !"

senyap.
sekalian mata memandang.kerusi ditarik perlahan-lahan.duduk.dan senyap.

*bunyi berbisik*

"tak faham bahasa ke? orang kata diam,diam la"

#momenpengawassekolahrendah
_______________________________________________________________

berlari lari.berkejaran.

"woi ! jangan lari !"

*nama ayah diperkotak katikkan.dikutuk kutuk*

"kau apahal?"

"alaa,kau perempuan.ingat aku takut?"

hal hal perempuan ditolak ke tepi.aplikasikan apa yang dah dipraktikkan di rumah dengan beradik lelaki.

satu tumbukan melekat di muka.
satu tendangan melayang di kaki.
kerusi diangkat ; nyaris tak dibaling. gara gara dia melarikan diri.

esoknya, di hidung bertampal sejenis plaster hidung.

#momenbudaksekolahrendah

___________________________________________________________________

"mak, kak lina dulu, dia la yang tumbuk orang yang buli In. In tak tahu macam mana kak lina boleh datang tiba tiba,lepas tu tumbuk budak tu. no wonder la sampai sekarang takda sapa berani dekat dengan kak lina"

"kau duk ungkit apahal? dulu dulu normal la ganas"

"sekarang pun sama"

*senyap*

"eh ini kau ke  lina? sejak bila kau perempuan?"

"beb.sejak aku lahir aku memang perempuan.rabun ke?"

"aku rasa,dulu waktu kita sekolah sama sama,makan sama sama,gaduh sama sama,aku rasa kau lelaki.tapi kau berbaju kurung la sekarang.wahhh"

*senyap*

___________________________________________________________________

"bro."

"aku perempuan lah"

"tapi kau bro"

"kenapa aku bro?"

"sebab aku rasa kau bro"

*senyap*

"mak, ada sorang kawan ni,namanya sakinah.ayahnya sama dengan nama na.sopan orangnya.cakap pun lembut gilaaa.serius rasa segan bila bersembang dengan dia."

"anak mak nama lina.maksud kelembutan.ganas orangnya"

"maaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkk"

*gelak*

__________________________________________________________________


tarik balik laptop ke sisi, ambil telefon bimbit, pasang headphone,
senyum.

bersihkan diri dari lumpur.
masukkan semula ayam ke reban.
senyum.

mungkin tak ada beza dulu dan sekarang
cuma
biar orang nak kata brutal atau apa
biar orang nak cakap kau Hulk atau Raksasa
yang penting
hati.

(:

my heart is a bit girl,fyi.
thats why i do and still like him no matter how much words are trying to stop me from liking him,
only Allah knows,
only to Allah i return all these feelings.


"who's gonna love the monster of me?"

"yourself,of course"





Jan 26, 2013

sakit adalah untuk terus senyum (=

sakit
tu hal biasa biasa.

sakit 
tu benda remeh temeh.

sakit
tu kalau dilayan
makin menjadi jadi.

sakit 
tu perlu ada
untuk
kita sedar
kita sedang hidup.

sakit 
tu untuk
"wake up"

sakit
tu 
diri sendiri
yang rasa
(:

sakit 
Allah bagi
untuk uji.

sakit 
Allah bagi
untuk kita tahu
"banyak nya dosa aku"
"teruknya dosa aku"
"hitamnya hati aku"

sakit
bukan untuk mengeluh
tapi
untuk terus bangun
dan
bersujud

"remember Allah not only when you're in trouble"

noted.

Jan 25, 2013

shopaholic la sangat -,-

"orang perempuan kaki shopping."

"orang perempuan suka sales"

"orang perempuan shopaholic bla bla bla"

i beg to differ.

i beg to differ.

perasaan aku sekarang ; menyesal campur penat campur sesak nafas

menyesal
ke sogo
sebab ada sales sampai 17februari

cuba bayangkan
macam negeri/kerajaan semut
yang sedang berebut rebutkan gula
atau
satu daerah
yang sedang menjual ikan di pasar

sesak
sempit
berhimpit

nak bernafas pun susah
nak bersuara pun tak mampu
nak berfikir pun rasa dihimpit

rimas.
sangat
rimas.

apa yang seronok?

less 70-80% tapi harga masih dalam lingkungan 200 ke atas
paling koman 70 ringgit ke atas
itu pun buruk

ya,
design yang  buruk.
warna yang serabut.

kasihan aku tengok si ayah dah terduduk bersandar dengan berbundun bundn beg plastik
kasihan aku tengok si anak (malah yang baru lahir) tertidur dalam dukungan
kasihan.

tak salah pun nak membeli belah
tapi
beragak agak la.
fikirlah siapa yang dibawa
siapa yang mengikut

kesimpulan;
sila jangan bawa aku ke sogo,lagi.
sila jangan bawa
kalau ada sales.

sila jangan.
atau

aku akan lari ke kedai makan.

Jan 24, 2013

(=

psychosis

lost in touch with reality

schizophrenia

tend to listen/hear something that doesnt exist
think that other people might harm you
think that other people can read your thoughts

dysthymia

over-sadness
cant feel joy/happy in life

Avoidant Personality Disorder
(APD)

feeling very shy
inadequate
sensitive to rejection

_______________________________________________

aku suka topik Mental Health
we learn about people
about ourselves
about myself.

we try to figure out what is/are hiding in ourselves

good or bad
we have to accept
and
improve.

lagi satu hal yang aku suka;
bila kita belajar benda alah ni
kita takkan tuding jari kat orang lain
tapi
kita akan cari benda tu kat diri sendiri
sama ada
obvious
atau 
tidak.

seronok.

"kebarangkalian kita untuk ada mental disorder sangat tinggi; yang membezakannya adalah cara kita mengendalikannya.
cara kita sendiri"

(=








Jan 12, 2013


"tell Allah.He is the best listener.tell Him"

Jan 11, 2013

Smile.it doesnt hurt,at all (:

those fairy tales 
wont
wake you up
but
keep you dreaming
and dreaming
day and night.

those fairy tales
cant
be your
strength
but
the only weakness
you have 
to have.

those fairy tales
are trying
to be
awesome
but 
deep inside
you gonna hurt
and
hurt
because
it makes you
dream.
it makes you
believe.
it makes you
feel.
something that never exist,
never.


dont blame those fairy tales.
dont.
mistakes are all yours.

because
you believe.


because
you believe.

try to differentiate
between
reality
and
illusion.

try to distinguish
between
hopes
and
pray.

try to know
whats gonna hurt you
and
whats gonna kill you.

if there's a choice
you still have to choose "be strong"
you still
have to
choose;
"be strong".

nightmares 
sometimes are the reason you wont wake up.


#broken english.sorry (:

Jan 3, 2013

..


----------------------------------------------------------

what makes you fall in love too fast?

fun.

what makes you call it 'love' ?

it makes me happy.

what makes you believe it is love?

it controls me.

well thats not love,not love.at all.as what mentioned by Hilal Asyraf,
love is when it brings you close to Him.love is when it brings and guides you to Jannah.thats love.anything that take you away from Him,and bring you close to the Hell, thats not love.


"people wont feel and learn when they didnt experience the way they should"

--------------------------------------------------------------

by the way,perhaps those words wont affect you,wont wake you up.

read this book,you wont regret (:

p/s :
 buku ni akak saya beli.dan ya tu tandatangan Hilal Asyraf.suka baca pesanan dia "siapkan diri,ini bukan permainan"